18 November 2014

TINDAKAN IBU SEMASA HAMIL MUNGKIN BOLEH ELAKKAN AUTISME & ADHD


Seorang anak yang menderita Autisme dan ADHA (Attention Deficit and/Hyperactivity Disorder)  akan mengalami kesulitan belajar dan berkurang kualiti hidupnya. Umumnya anak-anak yang mengalami autisme dan ADHD memiliki masalah pada saat di dalam kandungan.

Ciri-ciri Autisme
Anak yang mengalami ADHD memiliki karakteristik sulit memberi konsentrasi pada pekerjaan, duduk dengan tetap dan menahan keinginan untuk bermain. Anak lelaki lebih sering mengalami ADHD daripada anak perempuan dengan perbandingan 2:1, hal ini berlaku kepada anak lelaki lebih banyak terjadi kekurangan atau gangguan pada metabolism asam lemak tak jenuh esensial dibandingkan anak perempuan. Biasanya pada anak lelaki memiliki masalah dalam belajar untuk menulis dan membaca sedangkan pada anak perempuan dengan ADHD cenderung memiliki masalah dalam hal angka dan arithmatik. 


Penyebab Gangguan
Penyebabnya gangguan ini tidak diketahui pasti dan banyak faktor yang mempengaruhi, misalnya: 
-Gangguan di otak (amigdala, prefrontal, hipocampus, cerebelum) 
-Infeksi, ubat-ubatan, penyakit ibu, perdarahan ketika hamil trimester 1 
-Lama mengedan, menggunakan vakum atau forceps, lilitan tali pusat, prematur, perdarahan sewaktu bersalin
-Kejang, epilepsi, trauma, pengasuhan kurang atau berlebih setelah lahir 

Dari kajian yang dibuat, didapati bahwa 55% diagnosis autisme disumbangkan dari faktor lingkungan seperti berikut :
-usia ibubapa
-berat badan yang rendah sewaktu lahir
-kelahiran ganda infeksi ibu selama kehamilan
-faktor genetik hanya menyumbangkan sekitar 37% penyebab autism.
-kekurangan asam lemak tak jenuh esensial menjadi salah satu faktor pemicu terjadinya autism dan ADHD.

Asam lemak tak jenuh esensial (polyunsaturated fatty acids) tidak dibuat oleh tubuh melainkan harus ditambahkan dalam diet sehari-hari dari luar. Yang termasuk di dalamnnya adalah asam lemak omega 3 dan omega 6. Perbandingan omega 6  dan omega 3 seharusnya sekitar 2-3 : 1, tetapi seringkali dalam diet perbandingannnya menjadi tidak baik iaitu 10-20 : 1. Sehingga keperluan omega 3 menjadi semakin kecil.

Makanan yang mengandungi omega 3 
Di antaranya adalah :
-minyak zaitun
-buah kenari
-telur ayam
-ikan kod
-halibut
-makarel
-sardin
-hering
-trout
-salmon

Makanan yang mengandung omega 6 
Di antaranya adalah :
-padi-padian
-makanan jadi
-daging
-susu
-telur
-minyak jagung
-kacang-kacangan

Orang yang vegetarian tetap boleh mengkonsumsi omega 3 dari minyak biji rami, ganggang atau rumput laut, akan tetapi tidak sebaik dari minyak ikan. Walau bagaimanapun harus kita berhati-hati mengkonsumsi minyak ikan yang tercemar dengan timbal (Pb), merkuri, hormon, dioksin, dan logam berat. Oleh itu minyak ikan yang dimakan seharusnya sudah dimurnikan dengan proses destilasi semasa pembuatannya.

Omega 3 sangat diperlukan oleh wanita hamil dan janin sejak dalam kandungan kerana perkembangan anatomi saraf berlangsung dari sejak masa mula hamil. Perkembangan sel saraf sudah terjadi sejak embrio dalam 3 minggu pertama kehamilan. Yang mengendalikan proses tersebut adalah gen dari tiap organisme. Di mana sel ini berproliferasi secara cepat dalam satu minggu (250.000 kali per minit, menurut Cowan) dan akhirnya menjadi sel otak (korteks serebri).

Setelah bayi lahir otak terus tumbuh secara dramatis, dari berat rata-rata 375 hingga 400 gram saat lahir (40 minggu), otak mencapai 1000 gram (1 kg) pada akhir tahun postnatal.
Pada ketika kanak-kanak dan remaja sehinggalah dewasa, pertumbuhan otak tetap terjadi tapi dalam kadar yang lebih perlahan.
Sehingga usia 12-15 tahun, dengan rata-rata pertambahan berat otak wanita dewasa 1.230 – 1.275 gram dan lelaki 1.350 – 1.410 gram.

Kenapa Asam Lemak Tak Jenuh Esensial (Poly Unsaturated Fatty Acid) menjadi sangat penting? 
Kerana ia merupakan komponen dasar selaput sel dan berperanan dalam aktiviti enzim dan yang mengatur berbagai fungsi di dalam sel tubuh.

Asam lemak tak jenuh Omega-3 terdiri dari Alpha linoleat, eicosapentanoat, decosahexanoat.
Asam lemak ini memiliki fungsi penting pada sistem saraf pusat.

Kekerapan / Dosage Omega 3 
-Kanak-kanak : 1 kali sehari
-Ibu hamil & menyusui : 200 mg/hari (menurut FDA).

Kesan sampingan
Kesan sampingan amalan omega 3 cukup ringan seperti mual dan bersendawa.

Penurunan kandungan asam lemak esensial adalah sering terjadi kepada :
-perokok
-pengguna kontrasepsi hormonal kehamilan
-pengidap diabetes mellitus
-pesakit jantung koroner
-pesakit kanser
-pengidap alzheimer dan skizofrenia

Oleh itu pada keadaan ini, asam lemak tak jenuh esensial sangat-sangat perlu diberikan kepada mereka.

Kegunaan Omega 3
Banyak kegunaan omega 3 secara umum iaitu
-mengurangi kejadian depresi dan gangguan mood
-meningkatkan fungsi kognitif (kecerdasan dan memori)
-mencegah penyakit Alzheimer
-mengurangi kesakikatan ketika haid (period pain)

Kegunaan omega 3 pada kehamilan
-membantu pembentukan pembuluh darah yang normal sehingga mencegah pertumbuhan janin terhambat dan risiko keracunan kehamilan (darah tinggi dalam kehamilan)
-menunda persalinan prematur

Setelah melahirkan ternyata air susu ibu itu mengandung kandungan omega 3 yang cukup tinggi, dimana dapat membentuk sekitar 50% struktur lemak dari retina. Jika kekurangan maka bayi akan terjadi gangguan pertumbuhan otak dan mata, adapun fungsi lainnya adalah mencegah terjadinya depresi pasca melahirkan. Pada anak yang autism dan ADHD dikatakan kandungan omega 3 lebih rendah dibandingkan anak yang normal.

Omega 3 juga mempunyai kandungan sebagai anti radang dan anti pembekuan darah dan dapat meningkatkan daya tahan imunitas tubuh. Karena itu konsumsi omega 3 dan menjaga pola makan yang sihat sangat diperlukan pada ibu hamil karena ibu hamil dengan kondisi tubuh yang sihat akan melahirkan bayi dengan sihat, cerdas dan kuat...sehingga dapat diperoleh generasi baru yang berkualiti.



Pilihan terbaik Omega 3 & 6 adalah OMEGA GUARD SHAKLEE
Kenapa ?

OmegaGuard Shaklee diekstrak daripada ikan laut air sejuk (mackerel, herring, anchovies) di perairan negara Jepun.

Ia bukan daripada minyak hati ikan.

OmegaGuard Shaklee tidak diekstrak daripada ikan ternak yang diberi makanan pellet sepanjang hidupnya. (Ikan ternak ini mempunyai kadar asid lemak Omega-3 yang rendah serta kurang atau tiada nutrien lain)

OmegaGuard Shaklee merupakan minyak ikan paling tulen di dunia yang mengandungi rangkaian spektrum penuh 7 jenis asid lemak Omega-3 semulajadi termasuk DHA, EPA, ALA dan banyak lagi.

Satu sajian OmegaGuard™ membekalkan 1000mg asid lemak omega 3 termasuk DHA dan EPA.

OmegaGuard Shaklee diekstrak menggunakan kaedah penyulingan ultratulen bergred farmaseutikal teknologi tinggi. Proses penghasilan OmegaGuard Shaklee menggunakan kaedah penyulingan propietari tiga molekul untuk mengekstrak asid lemak Omega-3 yang paling tulen dan semulajadi sambil menyingkirkan bahan berbahaya seperti plumbum, merkuri, arsenik, kadmium, dioksin dan polychlorinated byphenyl (PCB) iaitu bahan kimia industri yang sangat toksik.

Shaklee TIDAK menggunakan kaedah penyulingan bertekanan tinggi untuk mengekstrak minyak ikan. Kaedah ini bukan saja boleh memusnahkan sesetengah nutrien, malah tidak dapat menapis kandungan logam yang membahayakan kesihatan.

Sila klik gambar.





Rujukan
http://www.tanyadok.com/kesehatan/gizi-untuk-ibu-hamil-hubungan-kekurangan-omega-3-saat-hamil-dengan-autisme-dan-adhd


TAK MAHU KETINGGALAN INFO?

Name

Email *

Message *

Klik Like jika anda rasa blog ini bermanfaat :) TQ.









Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RuzanaIbs.com Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign