24 January 2016

SENARAI JENAMA MUSLIM

Untuk rujukan barangan jenama Muslim boleh klik sini.



atau di sini untuk dapatkan senarai halal mengikut kategori / skim.

23 January 2016

LELAKI TUA BERKAIN PELIKAT BACA AL QURAN SETIAP KALI LEPAS ASAR SAMPAI MAGHRIB

Forwarded oleh rakan bisnes. Sebagai ingatan untuk diri sendiri serta sahabat-sahabat Muslimin & Muslimat sekalian.

Coretan Dato Roslan Abd Hamid

"Saya selalu berjumpa lelaki tua ini..
Selalunya selepas solat Asar, dia iktikaf di Masjid
Membaca al Quran.
Umurnya dalam 70an.

Duduk rumah dekat masjid..
Rumah agam besar & menarik..
Hartanya di sana sini..
Ada bangunan komesil tengah bandar, bernilai dalam RM 35 juta..
.
Pendapatan pasif kutip sewa dalam RM70k sebulan...
Belanja RM 20k & baki RM50k, dia sedekah & infaq..
Dia tenang bersendirian melayani anak cucu..
.
Saya mahu ambil gambar, tapi dia menolak..
Katanya malu..
Saya minta 1 formula, dia berikan 10...
.
Saya catat & mahu kongsikan..
.
1. Pertama, dia kata muliakan ibu bapa..
Doa ibubapa adalah segala-galanya..
Ia tiada hijab, terus termakbul..
Raikan ibubapa & jaga mereka sepanjang usia..
Doakan mereka apabila telah tiada..
.
2. Jaga masa..
Ia datang & berakhir..
Urus masa antara 5 waktu solat..
Atur kerja dgn sebaik cara..
Pada setiap waktu, ada perkara yang kita mulakan..
Berada di masjid, sebelum azan..
Masuk waktu, teruslah solat.. Selepas solat, bertebaranlah berusaha cari rezeki.
.
3. Berdoa dengan khusyuk..
Berserah pada Allah & bertawakallah..
Allah tahu apa yang terbaik untuk kita..
.
4. Namun begitu, kenalah berusaha..
Usaha pagi petang siang & malam..
Usahalah bersungguh-sungguh..
Usaha bermula dengan berniat..
Lepas itu buat, sampai dapat..
Kalau tak dapat, usaha yang lain pula..
Adakan masa untuk membaca Al-Quran..
Maka dia pun nasihatkan saya..
"Org yg membaca surah Al-Ikhlas satu kali, sama ganjarannya dgn memperolehi ganjaran membaca 1/3 Al-Quran..
Jadi jika membaca surah Al-Ikhlas 3 kali, mendapat ganjaran seperti membaca 1 naskah Al-Quran..
Lelaki tua itu berkata, mulut dia tidak berhenti baca surah al Ikhlas..
Kadang-kadang sampai 1000 kali sehari..
.
5. Jaga Kesihatan..
Banyakkan berjalan kaki..
Banyakkan minum air masak atau air mineral..
Jaga pemakanan..
.
6. Hidup kena buat target & kena ada wawasan..
Ikat perut & usah membazir..
Makanan & minuman mestilah dihabiskan..
Usah berlagak orang kaya, padahal kita teman pada syaitan..
Sentiasalah belanja orang makan & minum..
Apabila makan di kedai yang kecil, perhatikan kebersihan kedai itu..
Apabila bersih, masuklah..
Di situ kita akan temui ramai orang susah..
Belanja mereka makan & minum..
.
7. Bila waktu maghrib, usah berada di atas jalan...
Apabila dalam perjalanan, berhenti..
Cari lah masjid..
Apabila di rumah, tutup pintu rapat2..
Malam, buang sampah sarap..
Basuh pinggan mangkuk..
Pastikan semua teratur sebelum tidur..
Gunakan waktu antara maghrib & isyak utk tuntut ilmu agama..
Boleh dengar orang mengajar..
Boleh juga baca kitab..
Lepas Isyak, buat kira-kira untung & rugi..
Siapkan bahan untuk kerja esok hari..
.
8. Usah takut jumpa orang..
Walaupun 5 minit mahu berjumpa., pergi lah sendiri..
Usah pakai posmen apabila depani soal penting..
Biar kita merangkak panjat bangunan..
Biarlah kita ambil masa berhari hari perjalanan..
Yang penting, sampaikan dengan tangan sendiri..
.
9. Balik malam, usah cakap penat, usah cakap letih..
Usah cakap sakit..
Apabila sakit, senyum..
Allah sedang luruhkan dosa.. Lepas sakit, kita akan lagi bertenaga..
Siapakah dlm dunia ni yang tidak pernah rasa sakit, jatuh & dihina..
Semua pernah, termasuk lah Rasulullah SAW..
Namun, baginda ajar kita untuk maafkan semua orang..
.
10. Niatkan mahu kaya..
Niatkan mahu bantu ramai orang..
Niatkan mahu jadi manusia berguna..
Niat itu macam tulis surat..
Dulu tiada internet, mcm tulis suratlah..
Salah tulis alamat, akan sampai salah tempatlah surat itu..
Maka tulis alamat betul-betul."

Semoga kita semua memperolehi manfaat dari nasihat ini.

15 January 2016

10 PETUA TERAMAT ISTIMEWA MENYAYANGI ANAK

1. Kalau tiba-tiba teringatkan anak, kirimkan bacaan Al Fatihah. Sampai ke ayat "iyyakanakbudu waiyyakanastain" - yang ertinya "Hanya kepada Mu kami sembah dan hanya padaMU pohon pertolongan..", mintalah apa-apa hajat masa itu yang ada hubung kait dengan anak yang Kita ingat tu, habiskan bacaan surah Al Fatihah doakan semuga anak kita diberi kefahaman yang sebenarnya dalam urusan agamanya, memiliki ilmu yang bermanafaat Dan serahkan urusan anak kepada Allah untuk menjaganya.

2. Pandang wajahnya semasa dia tidur ucapkan bahawa, ibu nak (nama anak) jadi anak yang soleh sayang!. Cubalah amalkan ( ustaz kata ini makna kita bercakap dengan rohnya ) Dan ucapan ini adalah DOA Dan Allah Maha mendengar lagi maha melihat.

3. Masa bangun solat malam, solatlah hajat disisinya. Maksudnya Kita solat dalam bilik dia Dan dekat dengan dia. Jika Kita selalu buat Dan Kita juga selalu beritahu dia yang Kita sering doakan dia, dia akan rasa satu ikatan kasih sayang yang hakiki yang Kita amat sayangkan dia dan nak dia jadi anak soleh. Dia akan tahu Kita selalu solat hajat untuknya.

4. Minta dikasihani. Ucapkan setiap masa bahawa kita ni sedang menunggu panggilan Allah. Jika Dia tak jadi anak soleh bermakna dia tak sayangkan kita dan tentunya kita akan merana di Alam Barzah nanti.

5. Peluklah anak selalu walaupun dia sudah besar, sebagaimana Kita tatang dia masa kecilnya. Aura ciuman dan belaian ibu sambil bisikkan padanya yang kita bangga mempunyai anak sepertinya.

6. Maafkan anak Kita setiap masa walaupun perbuatannya amat melukakan hati Kita. Muhasabbah diri mungkin kesilapan yang anak lakukan itu adalah kerana dosa-dosa kita dimasa lampau.

7. Yang paling penting jaga tutur kata Kita, jangan sekali-kali ucapkan perkataan yang boleh melukakan hatinya. Jika ini berlaku juga kerana kita TER.. kata, cepat-cepat cari masa yang sesuai untuk Kita minta maaf padanya. Mengakulah padanya itu kelemahan Kita, Kita marah kerana dia buat salah, bukan bermaksud membenci.Ceritalah buat macam dramapun boleh .

8. Amalkan membaca ayat 40 surah Ibrahim supaya Kita, anak Dan zuriat keturunan kita termasuk dalam golongan orang2 yang tetap mendirikan Solat. [Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.]

9. Selalu ingatkan anak bahawa tak guna ada pangkat, belajar tinggi, hatta hafal Quran sekalipun jika tidak mempunyai peribadi yang mulia. Allah tak pandang wajah yang cantik tapi pandang hati yang cantik. Allah tak sayang, manusia tak suka.

10. Masa basuh beras niatkan "Ya.. Allah lembutkanlah hati anak-anak ku sebut nama dia.....untuk faham agamanya ", [kenapa Kita nak dia faham agama, kerana anak yang tak faham agama boleh bawa ibubapanya juga ke neraka] sebagaimana engkau lembutkan beras ini menjadi nasi ". Basuh beras lawan jam ( macam org tawaf ) sambil selawat kepada Nabi Muhamad S.A.W. Masa buat kerja ini hati jangan lalai.

Petikan Prof Muhaya www.ohbulan.com

BERAPA KALI SEELOKNYA BACA ALQURAN SEHARI?

Dari Ustaz Dusuki Abdul Rani:
"Berapa kali kita kena baca Al-Quran dalam sehari?Kita kena baca Al-Quran sebanyak bilangan kita makan dalam sehari.Kita makan untuk jasad yang akan mereput suatu hari nanti, tetapi kita baca Al-Quran untuk roh yang akan terus hidup".

"Rasulullah s.a.w menceritakan dalam hadith baginda bahawa tatkala kematian berlaku pada seorang anak Adam, Al-Quran akan mula keluar dari jasadnya dan berada pada hujung kepalanya dengan syarat apabila Al-Quran dibaca setiap hari sebelum subuh.Apabila jasad kita dimandikan dan dikafankan, Al-Quran akan duduk diantara dada dan kain kafan yang membalut jasad kita sehingga diusung ke kubur.Apabila turun ke liang lahad dan dikebumikan sampai paras lutut, malaikat Munkar & Nakir akan bergerak ke hadapan wajah kita dan menghalau amalan-amalan seperti solat, puasa,zakat,haji.Tetapi hanya satu sahaja malaikat tak boleh halau iaitu amalan membaca Al-Quran sebelum subuh."

"Al-Quran yang dibaca sepanjang hidup kita akan menjadi peguam bela untuk menjawab soalan-soalan malaikat Munkar & Nakir yang diajukan pada kita.Oleh itu, hiduplah dengan Al-Quran setiap hari dan jangan biarkan Al-Quran hanya menjadi hiasan di rak buku dan disimpan di dalam almari." 

RESEPI MUDAH KEK KEJU KUKUS

Kek keju yang disukai keluarga saya. Mudah pulak tu untuk membuatnya.
Jom kita buat jom.

TQ Tuanpunya resepi ni Maz Aries (gambar semua milik beliau).
Bahan-bahan dan cara membuat kek adalah seperti caption & gambar di bawah ye

1 cawan gula kastor
6 keping sliced cheese
1/2 cawan susu cair
Semua bahan di atas disatukan
Masak hingga cair di atas api sederhana.
Kacau selalu supaya tak berketul-ketul.
Kemudian diketepikan
KEKKEJUKUKUS


3 biji telur (gred B)
250gm mentega (marjerin pun boleh)
1 sudu teh esen vanila
Pukul semua bahan sampai kembang
KEKKEJUKUKUS

...seperti ini..
KEKKEJUKUKUS

Kemudian masukkan cheese yang dicairkan tadi
Pukul dengan kelajuan sederhana sehingga sebati
KEKKEJUKUKUS


2 cawan tepung gandum
1 sudu teh baking powder
Diayak bersama
KEKKEJUKUKUS


Masukkan tepung gandum dan baking powder yang telah diayak ke dalam adunan tadi, dikaup-balik sehingga sebati

KEKKEJUKUKUS

Seperti ini
KEKKEJUKUKUS


Kemudian masukkan ke dalam acuan (acuan apa-apa pun boleh) lalu dikukus sehingga masak, lebih kurang selama 45 minit hingga 1jam
KEKKEJUKUKUS


Ini rupa kek yang Maz Aries dah siapkan. Selamat mencuba!
KEKKEJUKUKUS

RESEPI PUDING BETIK

PUDINGBETIKwww.Ruzanaibs.com

RESEPI ROTI CHEESE

TQ Puan Teh Anuar Gul untuk resepi roti cheese ni.


RESEPI KEK CAWAN COKLAT MUDAH

KEKCOKLATMUDAH

TAK MAHU KETINGGALAN INFO?

Name

Email *

Message *

Klik Like jika anda rasa blog ini bermanfaat :) TQ.









Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RuzanaIbs.com Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign