31 October 2015

PAKAI BAKING SODA, WAJAH AKAN PUTIH !!!

PAKAI BAKING SODA, WAJAH AKAN PUTIH !!!

PAKAIBAKINGSODA,WAJAHAKANPUTIH

PAKAIBAKINGSODA  PAKAIBAKING SODA

Kalau anda takut pakai krim yang tidak jelas dan risau akan dapat efek negatif, jom cuba manfaatkan saja yang ada di dapur : iaitu baking soda. Kos sangat murah.

Selain untuk wajah, boleh guna baking soda untuk kebaikan kesihatan satu badan.

Juga boleh digunakan untuk pembersihan perkakas serta rumah anda.

1001 guna baking soda ni... JOM CUBA!

TAPI!!! Baca AMARAN di bawah dulu ya!

1. Penghilang Flek Hitam


Banyak hal yang boleh menyebabkan terjadinya flek hitam yg kadang timbul di tangan, wajah dan bahagian kulit lain, salah satunya adalah bekas jerawat. Bekas jerawat tidak boleh hilang jika dibiarkan saja. Harus melakukan perawatan untuk menghilangkan noda bekas jerawat tersebut. 

Cara :

Satu sudu besar baking soda
Campur dengan sedikit air, usahakan untuk tidak terlalu cair
Oleskan ke wajah kecuali bahagian mata dan bibir, kemudian biarkan sehingga kering atau selama 25 minit.
Bilas menggunakan air suam.
Amalkan setiap hari.

2. Memutihkan Kulit

Manfaat baking soda adalah memutihkan kulit, kerana baking soda boleh menyingkirkan sel-sel kulit mati di dalam wajah. Jika sel-sel kulit mati terus dibuang, akibatnya wajah pun boleh menjadi putih dan bebas dari sel kulit mati penyebab kekusaman. 

Cara :

Campurkan dua sudu besar baking soda menggunakan air sabun
Oleskanlah ke bagian kulit wajah
Tekan-tekan wajah anda dengan jari secara perlahan-lahan
Bilas dengan air suam

3. Sabun Pembersih Kulit

Baking soda juga boleh digunakan sebagai pembersih wajah. Sifat baking soda yang boleh meyingkirkan sel-sel kulit mati adalah sesuai untuk dijadikan pembersih wajah dan juga pemutih wajah. 

Cara :

Campurkan baking soda bersama air
Gunakanlah untuk cuci muka sambil mengusap secara halus permukaan wajah.


4. Menghilangkan Minyak pada Wajah

Baking soda boleh digunakan sebagai penghilang minyak pada wajah. Jika digunakan untuk mencuci wajah, ia boleh membuat wajah menjadi kesat, bersih dan juga berkilau.


5. Membersihkan Sel Kulit Mati

Kulit yang kusam dan tidak cerah banyak disebabkan oleh sel-sel kulit mati di atas permukaan wajah. Sel kulit mati itu penyebab wajah kusam kerana sel kulit tidak boleh bergenerasi, sehingga sel kulit mati digantikan dengan sel yang baru. 

Cara :

Dua sudu besar baking soda
Campurkan ke dalam dua gelas air
Campur hingga rata
Gunakanlah sebagai pembersih wajah dengan menggunakan cairan tersebut
Baking soda bersifat exfoliant sehingga kulit wajah terasa lembut dan berupaya menyingkirkan sel-sel kulit mati di permukaan wajah


6. Mencerahkan Kulit Ketiak

Baking soda juga bersifat sebagai antiperspirant yang dianggap bisa membuat kulit ketiak lebih cerah. Selain alami, dibandingkan dengan deodorant baking soda lebih aman dan lebih berkhasiat dibandingkan dengan deodorant yang memiliki bahan kima. 
Cara :

Campurkan sebanyak 4 sudu makan makan baking soda
Sapu ke kulit ketiak.
Selain mencerahkan kulit ketiak, baking soda juga boleh membuat ketiak menjadi segar begitu juga dengan baunya` (tak bau busuk dah la) Ketiak pun akan menjadi lebih bersih dibandingkan dengan memakai deodorant biasa.


7. Membersihkan Kuku

Tanpa melakukan pedicure dan menicure, anda boleh mendapatkan kulit kuku sehat hanya menggunakan manfaat baking soda. Sebagai seorang wanita penting untuk selalu menjaga kesehatan dan kecantikan kukunya.

Cara :

Ambil baking soda yang secukupnya.
Campurkan dengan sedikit air.
Gaul baking soda dengan air sehingga menjadi seperti bentuk pasta. Usahakan dalam membentuk adunan pasta tidak terlalu kental dan juga jangan terlalu cair.
Tekan kuku tangan dan juga kuku kaki menggunakan baking soda.
Baking soda boleh membuat kulit kuku tangan dan kulit kuku kaki menjadi bersih dan juga putih.


8. Skrub Alami

Skrub pun boleh dilakukan menggunakan baking soda. Boleh buat skrub wajah maupun skrub badan. 

Cara :

Campurkan baking soda dengan air. Sapukan kepada wajah atau pada kulit tangan dan kulit kaki, serta mana-mana bahagian badan. Skrub ini boleh menyingkirkan sel-sel kulit mati di kulit badan mahupun di kulit wajah. 


9. Kondisioner Rambut














Percaya atau tidak, baking soda boleh digunakan menjadi kondisioner (pelembab) rambut.

Cara :
Sangat mudah. Lepas bersyampu, ramas rambut dengan baking soda. Lalu bilas. 


10. Ubat Kumur 

Kandungan di dalam baking soda boleh membuat mulut menjadi segar dan bersih, selain itu kuman di dalam mulut pun mati. 

Cara :

Satu sudu teh baking soda
Campur dengan 100 ml air
Kacau sampai sebati
Gunakanlah berkumur setiap pagi / malam


11. Penghilang Bau Mulut

Cara :

Satu sudu teh baking soda
Campur dengan 100 ml air
Kacau sampai sebati
Gunakanlah berkumur setiap pagi / malam


12. Penghilang Bau Badan

Bau badan bisa disebabkan oleh ketiak. 

Cara :
Tabur/sapu baking soda pada ketiak sehingga bau badan pun tidak akan muncul dan ketiak tidak akan berkeringat.


13. Penghilang Gatal

Penyebab gatal sangat banyak sekali, salah satunya adalah rasa gatal yang diakibatkan oleh gigitan serangga. Rasa gatal itu tentu akan sangat menganggu sekali. Cuba guna baking soda untuk menghilangkan gatal akibat gigitan serangga tersebut.

Cara :

1 sudu teh baking soda
Campurkan menggunakan sedikit air
Gunakan campuran air dan baking soda itu untuk menggosok bahagian tubuh yang terasa gatal (sapu macam sapu losyen)
Biarkan selama beberapa minit sebelum membilasnya.


14. Mengurangi Efek Panas Matahari

Matahari boleh menyebabkan kulit terasa terbakar. Untuk mengurangkan efek panas dan efek sakit akibat sinaran matahari boleh cuba menggunakan baking soda. Efeknya yang menyejukkan boleh membuatkan efek panas dari sinaran matahari berkurang. 

Cara :

Campurkan air ais dengan baking soda
Celupkan saputangan atau kain atau span ke dalam air rendaman tersebut
Kompreskan pada kulit yang terkena sengatan matahari atau ke kulit yang terasa panas


15. Pemutih Gigi

Yang ni paling best - mudah & murah.

Cara :

1 biji buah strawberi yang telah masak dilembutkan.
Campurkan buah strawberi itu dengan setengah sudu teh baking soda.
Oleskan campuran strawberi & baking soda itu ke permukaan gigi.
Biarkan selama lima minit.
Setelah itu, gosok gigi dengan berus gigi.
Kemudian berkumur hingga bersih. 
Lakukanlah selama seminggu sekali, jangan berlebihan. 
Jika berlebihan akan ada efek sampingannya, iaitu kerosakan di lapisan teratas gigi atau lapisan enamel gigi.


16. Menyegarkan Kaki Yang Lenguh

Kaki yang lenguh boleh disegarkan menggunakan baking soda. Boleh cuba pada Azrina ni, dia selalu komplen lenguh setiap kali balik sekolah.
Cara :

Satu sudu makan baking soda.
Campurkan dengan air suam.
Gaul hingga rata. Setelah rata, rendamkan kaki ke dalam air rendaman tersebut selama 30 minit atau sehingga air rendaman menjadi sejuk. 
Anda juga boleh melakukan picit-picit dengan lembut pada kedua belah kaki anda. 
Kemudian lapkan/pedapkan kaki dengan kain lembut. Lepas tu sapu dengan Herbal Blend Shaklee.


17. Membersihkan Tandas

PAKAIBAKINGSODA,WAJAHAKANPUTIH
Baking soda boleh mengurangkan kotoran dan kuman di tandas, sehingga tandas bebas dari kuman dan bakteria penyakit. Tak perlu pakai clorox dan pencuci yang mempunyai bahan kimia berbahaya.


Cara :

Taburkan serbuk baking soda ke lubang tandas / lantai.
Beruskan menggunakan berus tandas atau berus lantai.
Kemudian siramla dengan air. Tandas tu boleh la flush. Bersih berkilau!

18. Pemadam Api

Baking soda bisa digunakn untuk memadamkan api lebih cepat. 

Cara :

Tuang baking soda ke dalam botol
Spray serbuk baking soda ke arah api.


19. Pembersih Noda

Biasanya baju sekolah yang putih tu nampak sangat berdaki kan. Boleh cuba baking soda. Saya pun nak cuba.

1/4 cawan baking soda
Campurkan dengan detergent
Lalu gunakan untuk mencuci pakaian yang ada kotoran / daki tersebut

20. Pembersih Buah Dan Sayuran 

PAKAIBAKINGSODA,WAJAHAKANPUTIH

Baking soda juga bisa digunakan untuk membersihkan buah dan sayuran, sehingga manfaat buah dan sayuran yang dibersihkan akan terbebas dari pestisides. Manfaat baking soda bisa digunakan untuk menghapuskan bakteria yang juga menempel pada buah dan sayuran.

Cara :

Campurkan baking soda dengan air
Rendam buah/sayur di dalam campuran air dan baking soda tersebut beberapa minit.
Kemudia bilas buah / sayur tersebut


21. Membersih Saluran Sink / Bilik Air tersumbat

Untuk membersihkan saluran sink / bilik air yang tersumbat boleh cuba menggunakan baking soda.

Cara : 
Taburkan secawan baking soda dan satu botol air yang berisi air panas ke saluran pembuangan/sink/bilik air. 


22. Membersihkan Kain Lap 

Kadang kita guna kain buruk/ tuala kecil untuk lap tangan, pinggan basah, meja dan peralatan rumah lain yang berdebu. Boleh cuba baking soda untuk hilangkan kotoran yang terlekat di kain tersebut.

Cara :

Rendam kain di dalam air rendaman yang telah dicampurkan dengan baking soda. Lihat kotoran yang tertanggal


23. Pembersih Microwave

Microwave akan sukar dibersihkan terutama jika di dalam microwave terdapat bahan makanan yang telah melekat sebati dan kemudian mengering. 
Manfaat baking soda adalah ia boleh membersihkan sisa makanan yang biasanya menempel pada microwave. Caranya pun sangat mudah. 

Cara :

Tuangkan serbuk baking soda ke dalam bekas kaca atau bekas tahan microwave ke dalam air panas.
Panaskan dalam microwave selama dua minit.


24. Menghilangkan Bau

Baking soda juga bisa digunakan sebagai penghilang bau, conotohnya di dalam peti sejuk. 

Cara :

Tuangkan baking soda ke dalam bekas yang terbuka. Biarkan di dalam peti sejuk tersebut. 

Baking soda akan menutralisekan bau yang ada di dalam peti sejuk tersebut.
Selain itu, baking soda juga boleh menjaga kesegaran makanan juga minuman yang ada di dalam peti sejuk anda.


25. Pembersih Perhiasan

Emas dan perak kilaunya akan mudah hilang. Untuk mengembalikan kilaunya, anda boleh cuba menggunakan baking soda.

  
Cara :
Gosokkan baking soda tersebut ke atas emas dan perhiasan yang anda miliki. Biarkan selama lima minit, kemudian bersihkan menggunakan air bersih.
Perhiasan pun akan kembali berkilau seperti baru.


26. Menghilangkan Kekotoran Bawah Periuk

Bahagian bawah periuk atau bahagian bawah peralatan memasak adakalanya hangus dan hitam. Untuk mengembalikan kecantikan dan kemulusan alat masakan anda, boleh cuba menggunakan baking soda. 
   
Cara :

Celup dawai besi ke dalam serbuk baking soda kemudian gosokkan pada alat masakan yang ada kekotoran hangus tersebut.
Tambahkan cuka sedikit, kerak hangus pun akan hilang.


27. Menghilangkan Kekotoran / Daki di Mug/Cawan/Gelas/Teko

Mug/Cawan/Gelas/Teko (terutamanya yang berwarna putih) pasti akan berdaki terutama yang selalu digunakan untuk membancuh kopi dan teh. Baking soda boleh membantu untuk memutihkan semula Mug/Cawan/Gelas/Teko anda.
Hasil carian imej untuk cuci cawan dengan baking soda
Cara :

Gosokkan serbuk baking soda dengan menggunakan span kasar  ke atas bahagian cawan yang basah sehingga bersih.


Amaran : 


Bagi yang merasa was was untuk meletakkan baking soda ke atas wajah dan kulit, saya sarankan anda mencuba di bahagian yang tak nampak dulu, contohnya di leher (situ pun kadang-kadang bedaki kan?). Ini kerana jenis kulit muka kita ni berbeza-beza. Ada yang sesuai, ada yang sensitif.

Sama juga bila kita beli baju, kita cuba fitting dulu kan? Kalau kita rasa ngam dan sesuai, baru kita beli dan is happy with it. 

Jadi apapun silakan mencuba dulu kalau merasa kulit kita panas gatal dan rasa tidak sesuai maka jangan amalkan dan jangan gunakan bahan ini.

Saya hanya berkongsi tips yang saya baca... tapi saya TIDAK menjamin dan menanggung jika sekiranya sesuatu berlaku pada kulit anda. 

Anda boleh cuba, tapi tanggung risikonya sendiri ya.. jangan pulak salahkan saya.. hehe.

Sila terus berjumpa doktor/pakar kulit anda masing-masing jika sekiranya terjadi sesuatu pada kulit anda.

Lebih baik, jika kulit anda jenis sensitif, sebelum mengamalkan bahan ini sila berjumpa doktor/pakar kulit anda masing-masing ya! 

Bagi yang sudah mencoba dan hasilnya sangat memuaskan. TAHNIAH!

"Selamat duit, banyak boleh berjimat".

LELAKI PUN MENJAGA KECANTIKAN

LELAKIPUNMENJAGAKECANTIKAN

BERAPA UMUR KUCING ANDA?

BERAPAUMURKUCINGANDA?

AHMAD ADA LADANG

AHMADADALADANG

Semua haiwan ditutup matanya dengan playdoh. Haiwan yang badannya disalut penuh playdoh tu Ahmad kata "pochong". Mana dia dapat idea pochong macam tu rupa agaknya.

"Pak Atan ada ladang, i ai i ai o.
Dalam ladang ada kambing, i ai i ai o
Kambingnya nama Bingo
B I.. N G O.."

Tu lagu kesukaan Ahmad... selalu sangat menyayi lagu tu sampai terngiang-ngiang kat telinga saya ke mana saja saya pergi. Phew!

SELAMATKAN TANGAN ANDA!


PET PASSPORT CHOMEL

Pagi ni bawa Chomel ke Vet. Pejabat Veterinar Daerah Petaling, Damansara Damai, Sungai Buloh untuk buat PET PASSPORT CHOMEL.
PETPASSPORT

Dekat je dengan rumah.. 13 km (22 minit je) kalau ikut trafik yang biasa. Tapi, bila buka Waze.. dia bawa kot hiway guthrie tu.. Konon cepatla.. Tup tup sampai kat restoran jejantas sungai buloh..kalau ikut waze tu.. Sampai dah pju 10/1 tapi tak nampak bayang pejabat vet pun. Hmm.. Silap ke? Keluar balik kot Kota Damansara... top up Touchngo dulu.. Tukar guna google maps pulak. Alhamdulillah sampai pun... 19 minit lepas tu.. Phew..(buang masa betoi)

PETPASSPORT

Menunggu yang lama (tak le lama sangat 20 minit je). En Emran (pegawai bertugas) tu datang.. Suruh isi borang (nasib baik sikit je kena isi - saya isi laju-laju 😛).. Bawa Chomel masuk bilik khas.. En Emran belek2 sikit, lepas tu inject masuk microchip kat belakang bahu Chomel - done. Besaq betoi lubang jarum tu.. Boleh muat sebutir beras yang gemok.. 😉...besaq tu la saiz microchip tu. Bersama-sama microchip tu, depa bagi Passport. Macam passport manusia juga. Chomel ok je masa kena inject tu.. Tak rasa sakit kot. Alhamdulillah! En Emran kata Chomel sihat... insyaa Allah.

Oh ya, En Emran pesan, jangan mandikan Chomel selama seminggu, jangan gosok kat bahu dia selama seminggu - takut terkeluaq balik microchip tu, sia sia saja.

Dengan adanya microchip tu.. Kalau bawa Chomel ke mana2, especially kalau menyeberang laut.. Imigresen akan scan & confirmkan kucing tu adalah kucing kami. Dalam passport kucing tu ada nombor siri microchip.. Ada nama pemilik.. So dia akan cross check dengan pemilik Chomel tu pulak... Kalau saya.. Ok la. Kalau bukan.. Hmm siapla pencuri tu. 😤

PETPASSPORT

Bayaran RM37 sahaja. Kalau dekat private ada yang caj RM95 utk seekor. 3 kali ganda. Baikla saya pi Vet Gomen.. Dekat je pun & Bukannya nak kena beratur pun. Tapi kena buat appointment la.. Kalau walk in maybe depa suruh mai pulak kot. Dia buat pagi sahaja (8.30 am - 12 noon) : saya pun tak tanya kenapa tak buat petang.

Btw, ini contact number untuk buat appointment : 0361402979.

23 October 2015

PENIMBANG DIGITAL (DIGITAL KITCHEN SCALE)

Dah lama teringin nak beli Digital Kitchen Scale ni.. senang nak timbang bahan masakan juga apa-apa benda pun yang berat kurang dari 5Kg. Boleh dapat timbangan yang tepat insyaa Allah. Selama ini pakai kitchen scale yang biasa tu je. 
KITCHENSCALEBIASA
Lebih kurang macam ni la
saya punya yang sebelum ni

Digital Kitchen Scale ini bukannya mahal mana pun, tapi sebab nak cari yang paling murah.. last last beli kat DIY Tesco Ara Damansara @ RM35.00. OK la kan? Ada yang sampai RM50++ Semua yang saya nampak made in China. Tak tahulah boleh bertahan berapa lama. Tapi kalau saya yang pakai, insyaa Allah bertahun lamanya bertahan sebab saya memang cermat bab jaga barang-barang ni. 

Saya sebenarnya, nak guna penimbang ni sebab nak timbang botol-botol supplements saya sebelum diposkan, so boleh agak berapa RM yang nak kena caj kat pejabat pos nanti. Selain tu, of course nak timbang bahan-bahan masakan... sekarang ni makin rajin mencuba resepi baru yang memerlukan timbangan seperti tepung, mentega, susu dan sebagainya.

Penimbang yang saya baru beli ni boleh mengukur gram, paun (Lb), auns (oz) serta ml (susu dan air). Rupanya kandungan ml susu dan air tak sama ye. Patutla botol susu pun, putingnya ada yang untuk susu dan ada yang untuk air biasa, sebab kepekatannya berbeza, betul kan.

Selain di DIY, boleh dikatakan semua pasaraya ada menjual Penimbang Digital ni. Kat kedai stationery yang besar pun ada. Kedai membekalkan barang-barang bakeri pun ada, tapi tak banyak pilihan.

Oh ya, penimbang ni guna 2 biji bateri saiz AAA. Bateri ini saya beli. Dia tak include sekali. Ada juga penimbang yang include bateri, kena check la.. samada bateri tu masih dalam bungkusan atau tidak. Haritu, saya pergi Econsave.. sepatutnya bateri included, tapi dalam kotak dah takdak.. sapa yang rembat tak tau la. 

Tak sabar nak guna penimbang ni!!! ;)

DIGITALKITCHENSCALE

SURAH ALKAHF سُوۡرَةُ الکهف Sheikh Mishary Rashid Al Afasy - English Translation

Ayuh baca surah Al Kahf!



Daripada Muaz ibnu anas al Juhari,daripada bapanya,daripada Nabi saw Baginda bersabda yang bermaksud:
Sesiapa membaca dari surah Al-Kahf maka jadilah baginya cahaya daripada kepala hingga kakinya dan sesiapa yang membaca keseluruhan ayat Al-Kahf maka jadilah baginya cahaya antara langit dan juga bumi.”  

Daripada Umar ra. bahawa beliau berkata, Rasulullah saw telah bersabda yang bermaksud : 
Sesiapa yang membaca surah Al-Kahf pada hari jumaat maka bersinarlah cahaya daripada bawah kakinya hingga ke langit, untuknya dihari kiamat dan diampunkannya antara 2 Jumaat.”

Imam Muslim meriwayatkan dari hadis al-Nawas bin Sam’an yang cukup panjang, yang di dalam riwayat tersebut Rasulullah saw bersabda yang bermaksud :
Maka barangsiapa di antara kamu yang mendapatinya (mendapati zaman Dajjal) hendaknya ia membacakan atasnya ayat-ayat permulaan surah al-Kahfi.”

“Barangsiapa yang membaca sepuluh ayat dari permulaan surah Al-Kahfi, maka ia dilindungi dari Dajjal.” (HR. Muslim)

Imam Nawawi berkata :
“Sebabnya, kerana pada awal-awal surah al-Kahfi itu tedapat atau berisi keajaiban-keajaiban dan tanda-tanda kebesaran Allah. Maka orang yang merenungkan tidak akan tertipu dengan fitnah Dajjal.
Demikian juga pada akhirnya, iaitu firman Allah:
“Maka apakah orang-orang kafir menyangka bahwa mereka (dapat) mengambil hamba-hamba-Ku menjadi penolong selain Aku? . . .” (Al-Kahfi: 102)"

Wallahua'lam.

RESEPI - TELUR MASIN

TELUR MASIN 

Terimakasih Ida Shahida untuk perkongsian ini. 

 TELUR MASIN MUDAH

BAHAN-BAHAN

10 biji telur itik atau ayam (yang fresh iaitu belum dimasak-guna sebiji sebiji yg segar tau..)
Garam kasar ~ 1 1/2 cawan
Air ~4 1/2 cawan ( atau 5 cawan asalkan telur tenggelam semuanya)

(SELAIN TELOR ITIK ANDA BOLEH GUNA TELUR AYAM KAMPUNG ATAU KEDAI. KALAU TELUR AYAM ANDA TAK PERLU RENDAM DALAM AIR GARAM LAMA LAMA SEBAB DIA MUDAH MASIN SEBAB KULIT TELUR AYAM NIPIS. RENDAM 7-10 hari dah cukup!!

kemasinan 'telur masin' itik atau ayam adalah bergantung kepada berapa hari rendamannya! kalau tak suka masin JANGAN RENDAM TERLALU LAMA.

**TELUR ITIK LEBIH SEDAP SEBAB LEBIH BESAR DAN BERISI TEBAL SERTA MEMPUNYAI KUNING TELUR YG LEBIH BESAR DAN TEBAL)**

CARA


1. Bersihkan/basuh telur dengan air biasa. (guna span bahagian yg kasar). Basuh telur sebersihnya & tos sehingga kering- guna span. ( kalau rajin boleh guna kertas pasir -gosok perlahan2 bertujuan untuk membuka liang liang udara pada telor itu supaya air garam mudah meresap)

2. Masak air sehingga mendidih selepas itu masukkan garam dan kacau sehingga garam larut semuanya.. Kita tambah garam lagi sedikit demi sedikit sehingga garam tidak lagi larut. Jadi maknanya airnya betul betul sudah cukup masin.

3. Tutup api. 
Masukkan air garam tadi ke bekas yang lain supaya ia cepat sejuk. 
Biarkan sehingga sejuk 100%.

4. Setelah sejuk masukkan air ke dalam bekas yang sesuai (balang plastik/kaca) dan masukkan telur perlahan-lahan supaya tidak retak. 
Pastikan telur tenggelam dan tutup bekas (simpan kat luar rumah @ suhu bilik)

- Tutup bekas serapat rapatnya.simpan selama 2 minggu- sedap!! Sebab tidak terlalu masin. Tapi kalau nak masin mestilah melebihi 15 hari. 
Setelah cukup tempoh rendaman, bolehlah dimasak.

Bakinya? keluarkan dari rendaman, cuci bersih2 dan lap kering pastu simpan lah dalam peti ais. ( jangan direndam melebihi 20 hari...nanti dapat darah tinggi!!!

INI CARA MUDAH!! SESUAI DENGAN IBU-IBU YANG TAK SUKA SUSAH-SUSAH.

sebab kalau yang direndam dengan tanah liat dan disaluti dengan sekam padi tu...susah .......sebab nak kena cari tanah liat dan abu sekam pulak.!!

SPENDING MY TIME - ROXETTE

Lagu all time favourite



Siapa masih ingat Roxette. Mereka popular pada tahun 80an. Kebanyakan lagu mereka menjadi favourite saya waktu itu sehinggalah sekarang.

.RoxetteHits.png.PNG

Berapa dah agaknya umur mereka sekarang ni?

Marie Fredriksson - penyanyi utama Roxette dilahirkan pada 30 Mei 1958 dan pada hari ini 23 Oktober 2015, beliau berusia 57 tahun ++
Manakala guitarist cum singer, Per Håkan Gessle dilahirkan pada 12 January 1959 (setahun saja muda daripada Marie).

Dalam klip video konsert mereka pada tahun 2014, kelihatan Marie sangat uzur kerana tumor otak yang menyebabkan beliau kehilangan sebelah penglihatan. Itu pun masih bersemangat untuk menyampaikan lebih dari 5 lagu hit mereka dulu. 

Roxette still up for the joyride


22 October 2015

YEAY! ESOK SEKOLAH DIBUKA SEMULA!

Alhamdulillah, sekolah dibuka semula esok bagi kami di Selangor.
Tapi, adakah itu petanda jerebu sudah tiada? Nampak berkurang siang tadi.
Harap-harap esok semakin cerah.
Semoga anak-anak yang terlibat, dapat menjawab Final Exam dengan tenang dan cemerlang esok!

Bagi penduduk di Utara Malaysia : Stay dalam rumah tau! Jangan main di luar. Dah diberi cuti tu, manfaatkan dengan baik.
Kepada yang bekerja, cuba hadkan aktiviti di luar!
Jaga kesihatan!
JEREBU

21 October 2015

RESEPI - THE BEST CHEESE (GLUTEN FREE) BREAD

RESEPI - DIM SUM

  RESEPI AREENA

Resepi ni dikongsikan di Facebook oleh Areena Abidin. Klik gambar untuk ke link Facebooknya.
Semoga Allah tambahkan rezekinya serta permudahkan urusannya. Amin.

RESEPI DIM SUM

KULIT

Bahan-bahan:-
500g Tepung gandum
160g Tepung ubi
1/4 tsp Garam
3tbsp Minyak jagung/minyak masak
440ml Air panas mendidih (klu guna penyukat jug plastik yg x tahan panas, sukat dlu air bru didihkan, takut jug tu mengembang bila kena air panas)

Cara:-
1. Satukan tepung gandum, tepung ubi, garam & minyak.
2. Masukkan air panas sedikit demi sedikit sambil kacau. Uli sehingga sebati & tak lekat ditangan.
3. Bahagikan kepada 4 (senang nak canai nanti) & biarkan rehat 30 minit, cover ya.

●kalau tak ada mesin pengadun, boleh guna tangan tapi hati2 ya sbb air panas. Kacau dgn sudu atau sudip kayu. Msuk air sedikit2 sambil kacau. Adunan akan kelihatan maacm kering TAPI JANGAN tambah air, sebab manual so lambat la nak sebati. Continue uli guna jari smpai doh jadi licin. Memang panas.

INTI

Bahan-bahan:-
1 & setengah tube ayam cincang (saya guna ayamas)
Sebatang Lobak merah disagat halus
3 ulas Bawang putih- cincang halus
1 biji Bawang merah besar- cincang halus
(Saya guna mesin chopper je snang)
2tbsp Kicap cair
2tsp Minyak bijan
1tsp Sos tiram
2tbsp Tepung jagung
1/4tsp Garam
Sedikit lada hitam & lada sulah
Sebiji telur - dipukul dahulu

● blh jg letak daun bawang, mushroom, udang dll, ikut selera- bhn2 kena cincang or potong kecik2 ya.
● campurkan kesemua bahan2 tersebut

Penyediaan:-
1. Tabur tepung jagung atas papan canai.
2. Uli & canai nipis doh (nak guna mesin mee yg boleh canai pun boleh)
3. Terap doh (guna cutter ring) - lebihan doh yang diterap tu diuli & biarkan 10 minit so doh tu akan nampak licin balik.
4. Letak inti dan lipat, ikut kreativiti. Nak bentuk bulat atau karipap pun blh. Tak perlu guna air untuk lekatkan, just tekan aje dia boleh lekat sendiri.
5. Panaskan periuk kukus guna api besar. Bekas yang nak letak dim sum tu sapu nipis minyak, sapu guna tisu tebal je sebab nak elakkan dim sum melekat.
6. Kukus dlm 10-15 minit bergantung kepada saiz dan ketebalan kulit. (Doh nipis lagi sedap)
7. Nak goreng pun boleh
8. Makan panas2 dengan sos cili thai & kicap bijan
(3tbsp kicap cair campur dgn 1tsp minyak bijan)

   

●kalau buat banyak, boleh frozenkan. Kalau kulit nipis kukus 5minit & kalau kulit tebal sikit kukus 10 minit. Bila dah sejuk boleh simpan dalam bekas bertutup, jangan lupa alas dengan plastik ya, then frozenkan. Nak makan kukus aje kemudian. Selamat mencuba.

SELAMAT PERGI FLUFFY!

18 Oktober 2015: 4.00 am Fluffy muntahkan makanan yang baru dimakan. Saya fikir mungkin disebabkan saya telah menukar produk makanan Fluffy...which, actually, tukar balik ke product asal selepas 1 bulan pakai product lain. Tapi both are premium products, doctor kata tak ada masalah makan product tu. Yang tak digalakkan adalah makanan dalam tin yang lembut tu.

18 Oktober 2015: 8.00 am Fluffy muntah air liur warna putih, macam air liur biasa.
19 Oktober 2015 : Fluffy tak muntah. Aktif seperti biasa. Banyak kali minum air, as she usually does. Dia memang kuat minum air.

20 Oktober 2015 : Sepanjang pagi dia tidur saja. Well, that is her normal routine. So, tak ada apa-apa yang pelik.
Tengahari Fluffy muntah air liur berwarna kuning, dua kali. Kemudian nampak dia bernafas laju.


Terus bawa pergi Vet - Animal Health Planet di Ara Damansara. Vet tu selalu kami bawa Chomel & Fluffy, samada untuk rawatan, vaksin atau boarding. Azrina dah menangis sepanjang perjalanan.

Sampai di sana, Dr Kavita check, katanya dia rasa macam ada bola tenis di bahagian abdomen Fluffy. Dr kata, nampak macam tak berapa bagus, pernafasannya sangat laju dan berat. So, tinggalkan Fluffy di situ.

Dr minta bayar deposit RM300 sebab mereka memang akan buat beberapa prosedur ke atas Fluffy. Ok settled.

Malam tu Dr Kavita telah menghubungi saya dan beritahu yang dia dah buat blood test and confirm ginjal Fluffy ada kanser. Sebenarnya, kedua-dua belah ginjalnya dah sebesar bola tenis. Hmm.. manala kami nak tau.. tak pernah terfikir pulak. Fluffy memang gemuk. Tapi semasa Dr suruh saya rasa abdomen Fluffy untuk rasa besarnya bengkak tu, saya tak dapat rasa pun.

Mereka tak boleh buat apa-apa kecuali menunggu waktunya sampai. Pembedahan pun cannot do anything good. Dr kata, tak pernah lagi dia jumpa kes ginjal seperti Fluffy.

Saya tanyakan Dr, adakah ia disebabkan makanan. Dr kata anything is possible. Tapi dia tak rasa disebabkan makanan. Mungkin juga keturunan.

21 Oktober 2015 : 10.37 am Dr Gowri pula telah menghubungi saya dan sampaikan berita sedih yang Fluffy dah menghembuskan nafasnya mungkin malam tadi lagi. Hmm. tak sampai hati nak bagitau Azrina.

Saya hanya beritahu dia nak pergi ke klinik untuk ambil Fluffy. Azrina kata "Alhamdulillah". Bertambah sedih saya rasa sebab Azrina ingat Fluffy dah sihat. Tak siapa sangka Fluffy akan pergi buat selamanya.

Tengah bersiap-siap tu, saya minta Azrina bawakan salah satu tshirt kegemarannya semasa kecil yang dia dah tak pakai. Masa tu baru dia tanya nak buat apa, dan saya pun beritahu... maka menangislah Azrina teresak-esak. Sedih memang sedih.. tapi setiap yang hidup pasti akan mati. Innalillahi wainnailai hirajiun. Daripada Allah kita datang, kepadaNya juga kita kembali.

Kami kebumikan Fluffy di kawasan lapang di atas bukit di taman perumahan kami.

Semoga dapat berjumpa Fluffy semula di Jannatul Firdaus.. in syaa Allah.

Kenangan bersama Fluffy, kucing kesayangan yang nakal dan "caih" tapi sangat menghiburkan, takkan kami lupakan.
 FLUFFY CHICKY
15/10/15 - Masih aktif mengusik Chomel

 FLUFFY CHEEKY 2
2/10/15 - Fluffy bermain seusai solah subuh

2/10/15 - Masa tengah solah subuh,
Fluffy mai tenggek depan

Tak sangka dah besar bola tenis ginjal Fluffy
2/10/15 - Masih ceria


20/10/15 - Hari terakhir Fluffy di rumah
20/10/15 - Hari terakhir Fluffy di rumah


21/10/15 - Adam gali lubang 

21/10/15 - Fluffy akan dikebumikan





19 October 2015

PURIFYING SHAMPOO

PURIFYING_SHAMPOO

Purifying Shampoo

Harga : RM63
*Untuk dapatkan harga ahli, sila mendaftar sebagai ahli di sini ---> DAFTAR AHLI
Kandungan : 237ml

•    Membersih dengan menyeluruh, menyingkirkan sisa-sisa produk penggayaan rambut, pengumpulan mineral dan bahan-bahan cemar persekitaran yang lain
•    Mengekalkan keseimbangan lipid dan lembapan semula jadi serta tidak melunturkan warna rambut
•    Ideal untuk mengawal penghasilan minyak pada kulit kepala − rambut juga tidak berkelemumur.

REPLENISHING CONDITIONER

REPLENISHING_CONDITIONER

Replenishing Conditioner

Harga : RM68
*Untuk dapatkan harga ahli, sila mendaftar sebagai ahli di sini ---> DAFTAR AHLI
Kandungan : 237ml

•    Pelembap yang pekat untuk memastikan agar rambut sentiasa berkilat dan halus selembut sutera
•    Memperbaiki kerosakan pada permukaan rambut dan memperbaiki hujung rambut yang bercabang
•    Menguatkan rambut dengan khasiat protein dan humektan asli
•    Ideal untuk mengawal lapisan kulit kepala yang sihat, rambut juga tidak berkelemumur




LIGHTWEIGHT CONDITIONER

LIGHTWEIGHT_CONDITIONER

Lightweight Conditioner

Harga : RM66
*Untuk dapatkan harga ahli, sila mendaftar sebagai ahli di sini ---> DAFTAR AHLI
Kandungan : 296ml

•    Melicinkan dan melembapkan rambut tanpa menyebabkannya terlalu melekit
•    Mengembalikan elemen struktur agar rambut tampak lebat, berkilat dan subur
•    Menghilangkan kesan statik agar rambut lebih mudah digayakan dan diuruskan


NOURISHING SCALP TREATMENT

NOURISHING_SCALP_TREATMENT

Nourishing Scalp Treatment

Harga : RM94
*Untuk dapatkan harga ahli, sila mendaftar sebagai ahli di sini ---> DAFTAR AHLI
Kandungan : 59ml

Produk teras dalam Sistem Penjagaan Rambut Pro Santé adalah Nourishing Scalp Treatment yang padat dengan formula eksklusif Scalp Health Complex kami.

Nourishing Scalp Treatment menangani punca masalah rambut dengan rumusan serum yang amat mudah diserap oleh kulit bagi melancarkan pengaliran darah, melindungi daripada kesan negatif faktor persekitaran serta membekalkan khasiat kepada kulit kepala.

•    Vitamin antioksida iaitu A dan E serta Koenzim Q10 melindungi rambut daripada kerosakan akibat radikal bebas dan tekanan persekitaran
•    Bertindak lembut untuk menghasilkan persekitaran yang optimum bagi pertumbuhan rambut
•    Formula tanpa bilas memudahkan penggunaan, malah rambut boleh digayakan mengikut cita rasa anda tanpa mengambil masa yang terlalu lama
•    Tidak menyebabkan rambut melekit atau berminyak

Keunikan Shaklee


ProSanté Nourishing Scalp Treatment adalah formula eksklusif yang telah terbukti berkesan untuk mengurangkan keguguran rambut semasa disikat. Ia juga melebatkan dan menguatkan rambut secara semula jadi apabila digunakan sebagai sebahagian daripada sistem Penjagaan Rambut ProSanté.

REVITALIZING SHAMPOO

REVITALIZINGSHAMPOO

Revitalizing Shampoo

Harga : RM66
*Untuk dapatkan harga ahli, sila mendaftar sebagai ahli di sini ---> DAFTAR AHLI
Kandungan : 296ml

•    Humektan berperanan melicinkan kutikel rambut dan melebatkan rambut
•    Sistem pembersih berpaten, dengan mekanisme tindakan yang lembut
•    Menyegarkan dan menyeimbangkan kulit kepala dan rambut tanpa menjadikannya terlalu lembap atau kering




TAK MAHU KETINGGALAN INFO?

Name

Email *

Message *

Klik Like jika anda rasa blog ini bermanfaat :) TQ.









Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RuzanaIbs.com Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign