24 January 2015

9 FAKTA BERKENAAN ZINK YANG ANDA TIDAK TAHU

APA ITU ZINK?
Zink ialah nutrien yang diperlukan untuk kekal sihat.
Zink didapati dalam sel-sel di seluruh badan.
Ia membantu sistem imun melawan bakteria jahat dan virus.
Badan juga memerlukan zink untuk membina protein dan DNA, bahan genetik dalam semua sel-sel.

Zink diperlukan oleh lelaki, ibu mengandung, bayi dan kanak-kanak untuk membesar dan berkembang dengan baik.

Zink juga membantu luka untuk cepat sembuh terutamanya bagi mereka yang membuat pembedahan dan bersalin. Di samping itu, zink juga penting bagi deria rasa dan bau.

Ramai yang mengambil mudah tentang kepentingan zink untuk kesihatan sperma dan kesuburan. Badan kita tidak menghasilkan zink. Zink hanya boleh didapati daripada makanan atau makanan tambahan (Zinc Complex Shaklee)
Zinc Complex

SIAPA PERLUKAN ZINC COMPLEX?
(1) Lelaki dan wanita (dari bayi hingga warga tua)
(2) Wanita mengandung (mengelakkan diabetes semasa hamil) dan menyusu
(3) Orang yang menjalani pembedahan atau mempunyai masalah gangguan pencernaan (seperti ulsur kolitis atau penyakit Crohn)
(4) Vegetarian kerana mereka tidak memakan daging yang merupakan satu sumber zink yang baik.
(5) Bayi yang menyusu lama kerana susu ibu tidak mempunyai zink yang cukup untuk bayi melebihi umur 6 bulan. Makanan seperti daging puri adalah disarankan.
(6) Alcoholics kerana minuman beralkohol mengurangkan kadar zink yang diserap oleh badan dan meningkatkan jumlah yang hilang melalui urin.
(7) Orang yang mempunyai penyakit sel sabit.

BERAPA BANYAK ZINK YANG SAYA PERLUKAN?
Jumlah zink yang diperlukan setiap hari bergantung kepada umur. Jumlah purata harian yang disyorkan untuk umur yang berbeza disenaraikan di bawah:

HAD SELAMAT ZINK?
Tanda-tanda zink terlalu banyak termasuk rasa loya, muntah, hilang selera makan, kekejangan perut, cirit birit dan sakit kepala.

Apabila mengambil zink terlalu banyak untuk jangka masa yang panjang, masalah seperti tembaga yang rendah, imuniti badan yang lemah dan paras kolesterol HDL (kolestrol baik) yang rendah.

Had selamat zink disenaraikan di bawah. Tahap ini tidak termasuk bagi orang yang mengambil zink atas nasihat doktor perubatan.

SUMBER SEMULAJADI ZINK
(1) Daging: kandungan zink yang tinggi dalam daging panggang dan daging rebus.
(2) Makanan laut: Tiram merupakan sumber makanan yang mengandungi zink paling tinggi. Zink seringkali hilang semasa proses memasak. Untuk mengekalkan kandungan zink, masak makanan dengan air sesedikit yang mungkin dan dalam waktu yang singkat.
(3) Produk tenusu: yogurt, keju dan susu mengandungi zink
(4) Biji-bijian dan kekacang: tepung gandum, bijirin kering, biji labu, kacang almond dan biji bunga matahari merupakan sumber zink yang baik.

PERBEZAAN ZINC COMPLEX SHAKLEE
- Dirumus daripada zinc glukonat semulajadi yang bergabung dengan nutrien semulajadi seperti kalsium dan serbuk alfalfa untuk menghasilkan zinc yang mudah diserap oleh tubuh.
- Sesuai untuk pengambilan jangka panjang
- Berkesan dalam mengeluarkan logam toksin seperti kadmium dan plumbum daripada tubuh.

KEBAIKAN ZINC COMPLEX SHAKLEE
(1) Meningkatkan sistem imun - membantu pengeluaran kelenjar thymus yang mengeluarkan T cells untuk menentang kanser dan menghalang jangkitan penyakit
(2) Diabetes - membantu pengeluaran insulin dan mengekalkan fungsi insulin
(3) Kanser prostat - pengambilan zinc complex dapat mengurangkan pembengkakkan prostat sebanyak 70%
(4) Ovulasi wanita - wanita memerlukan zink untuk ovulasi. Zink juga membantu pengucupan uterus untuk mengembalikan daya tahan.
(5) Memperbaiki radang kulit - pengambilan zinc complex dapat memperbaiki radang kulit seperti jerawat
(6) Jerawat - zinc complex bertindak dengan mengawal selia jumlah testosteron dalam badan yang memainkan peranan dominan dalam menyebabkan jerawat. Zinc juga menormalkan jumlah minyak kulit dan mengekalkan kulit yang sihat.
(7) Kelesuan kronik
(8) Mengekalkan deria bau 
(9) Kemampuan seks lelaki - zinc yang cukup penting untuk keupayaan seks yang bertenaga dan meninggikan kiraan sperma.
(10) Gugur rambut/ botak - zink mengaktifkan 200 jenis enzim dan meransang regenerasi sel. Ini dapat memelihara pertumbuhan dan perkembangan sel.
(11) Membentuk kolagen - zink membantu pembentukan protein dan kolagen untuk pertumbuhan dan perkembangan kuku, kulit dan organ.
(12) Penyembuhan luka yang cepat - zink mempercepatkan pemulihan luka luar dan dalam 
(13) Rabun malam

KESAN KEKURANGAN ZINK
(1)  Pertumbuhan perlahan bagi bayi dan kanak-kanak
(2) Perkembangan seksual lambat di kalangan remaja dan mati pucuk di kalangan lelaki
(3) Rambut gugur
(4) Cirit-birit
(5) Mata dan kulit luka
(6) Hilang selera makan
(7) Kehilangan berat badan
(8) Masalah penyembuhan luka
(9) Keupayaan untuk merasa dan menghidu makanan/ bau
(10) Tahap kecerdasan yang rendah

INTERAKSI ZINK YANG PERLU ANDA TAHU
Makanan tambahan zink boleh berinteraksi atau mengganggu pengambilan ubat-ubatan lain yang dimakan. Dalam beberapa kes, ubat-ubatan boleh menurunkan paras zink dalam badan.

Contoh:
(1) Mengambil tambahan diet zink bersama quinolone / antibiotik tetracycline (seperti Cipro, Achrornysin dan Sumycin) mengurangkan jumlah zink dan antibiotik yang diserap oleh badan.

Lebih elok mengambil antibiotik sekurang-kurangnya 2 jam sebelum atau 4-6jam selepas mengambil makanan tambahan zink bagi membantu mengurangkan kesan ini.

(2) Makanan tambahan zink boleh mengurangkan jumlah penicillamine (dadah yang digunakan untuk merawat artritis reumatoid). 

(3) Diuretik thiazide (seperti chlorthalidone - jenama Hygroton dan hydrochlorothiazide - jenama Esidrix dan HydroDIURIL) meningkatkan kehilangan zink melalui urin. Mengambil thiazide diuretik untuk jangka masa yang panjang boleh mengurangkan jumlah zink dalam badan.



21 January 2015

ANDA DAH BERSEDIA UNTUK HAMIL?

Sebelum anda hamil, biasanya anda akan makan apa sahaja makanan yang digemari tanpa berfikir panjang. Bagaimanapun,jika anda merancang untuk hamil, anda perlu ubah tabiat itu. Ubah cara pemakanan anda dengan mengurangkan pengambilan makanan yang mengandungi lemak sebaliknya tingkatkan pengambilan sayur-sayuran dalam hidangan anda.

Ini penting kerana ia salah satu persediaan yang perlu anda lakukan jika ingin hamil.

Anda perlu memberi perhatian kepada diet dan pola pemakanan harian anda bagi memastikan badan anda sudah bersedia untuk menghamilkan bayi. Pastikan vitamin, mineral dan nutrien yang diambil adalah mencukupi.

ASID FOLIK

Nutrien adalah perkara pertama yang anda mesti ambil apabila mengambil keputusan untuk hamil. Ia adalah keperluan untuk perkembangan sistem saraf dan sel darah merah semasa hamil. Apabila kurang pengambilan nutrien, akan wujud masalah yang dikenali sebagi neural tube defects iaitu kecacatan yang berlaku pada saluran saraf bayi yang menyebabkan kecacatan otak dan saraf tunjang (spina bifilda). Malah ia boleh mengganggu pembentukan otak yang boleh menyebabkan kecacatan pada susunan saraf atau otak bayi.

Adalah digalakkan untuk mengambil tiga bulan sebelum hamil.

Buah oren, sayur bayam, asparagus dan jagung mempunyai kandungan asid folik tinggi yang berguna mengelakkan kecacatan pada pertumbuhan awal bayi dalam kandungan.

Jika anda sukar untuk mendapat asid folik yang secukupnya dari pemakanan harian anda, anda boleh mengambil supplement asid folik.

ZINK

Menurut kajian, zink sangat memainkan peranan dalam membentuk kekuatan janin bagi ibu hamil.

Zink berperanan dalam proses kematangan sel serta dalam pertumbuhan awal kehidupan janin serta perkembangan saraf dan kecerdasan mereka pada masa akan datang.

Zink boleh diperoleH daripada daging, ikan, kerang, susu, produk gandum serta kekacang.

VITAMIN C

Demi bayi yang bakal dikandung sihat, kesihatan anda perlu tip top.

Vitamin C membantu menguatkan sistem imun anda.

Dengan keadaan cuaca yang tak menentu, anda mungkin mudah mendapat batuk atau selesema. 

Makanan yang tinggi vitamin C adalah buah kiwi, brokoli & strawberi.

Amalkan memakan sumber ini setiap hari, seminggu sekali pastinya tidak mencukupi!


Apabila anda mendapati anda telah hamil, anda perlu lebih menjaga pemakanan anda.

ASID FOLIK


Anda harus terus mengambil asid folik sekurang-kurangnya untuk 12 minggu pertama semasa kehamilan untuk pembentukan saraf tunjang bayi.

Namun tidak memudaratkan jika pengambilannya diteruskan selepas itu. Seeloknya dapatkan nasihat doktor mengenai kesihatan kandungan anda.

Ia juga membantu menghasilkan DNA dan perkembangan dan pembahagian sel semasa hamil.


KALSIUM


Kalsium bersama Vitamin D dan magnesium adalah untuk perkembangan dan pertumbuhan tulang bayi anda.

Makanan yang kaya kalsium ialah yogurt, keju dan salmon.

Vitamin D membantu badan anda menyerap kalsium dengan lebih efektif. Ia boleh didapati pada minyak ikan dan produk tenusu.

Idea mengambil supplement yang mengandungi vitamin D adalah sangat bernas.


ZAT BESI


Apabila anda bercadang untuk hamil, 10% - 15% potensi untuk anda menghadapi masalah anemia (kekurangan zat besi). Ketika ini baru anda sedar bahawa ia penting dalam diet anda.

Anda perlukan zat besi semasa hamil kerana perkembangan fetus dan plasenta adalah bergantung kepada anda. 

Jadi tingkatkan zat besi di dalam diet anda atau anda akan berasa penat jika ia berkurangan.

Kebiasaan wanita hamil akan mengambil supplement zat besi terutama trimester terakhir.

Jangan lupa, hidangan anda mesti ada daging, sayur-sayuran dan buah kering.


IODIN


Iodin penting bagi wanita hamil untuk mengelakkan bayi dalam kandungan mengamalami masalah.

Ia perlu untuk perkembangan otak dan sistem saraf bayi yang normal terutamanya ketika masih dalam kandungan.

Makanan yang mengandungi iodin ialah seperti makanan laut, susu dan produk tenusu.

Bagi wanita hamil yang 'vegetarian', pengambilan susu yang secukupnya penting bagi memastikan kuantiti iodin yang mereka dapat menampung keperluan harian.

ZINK

Teruskan mengambil makanan yang mengandungi nutiren zink untuk penghasilan DNA bayi anda.

Cuma elakkan makan kerang terutama kerang mentah terdedah kepada bakteria yang boleh menjejaskan kesihatan anda.

VITAMIN C

Amat penting sekali sistem imun anda berada di tahap yang sangat baik apabila anda sudah hamil.

Ia perlu untuk memastikan bayi dalam kandungan anda sihat.

Jadik, teruskan mengambil Vitamin C dalam pemakanan anda.

OMEGA 3 & DHA

DHA sangat penting untuk perkembangan otak bayi.

Jika dibanding dengan komponen badan yang lain, otak dan sistem saraf merupakan bahagian yang paling tinggi kandungan DHA.

Pengambilan Omega-3 yang tinggi semasa hamil juga boleh mengurangkan risiko bayi menghadapi alergi kepada makanan selepas kelahiran nanti.

Ini kerana Omega-3 turut berfungsi "melawan keradangan".

Ikan tuna, salmon, sardin dan ikan bils adalah sumber Omega-3.

RINGKASAN VITAMIN SEBELUM HAMIL
ASID FOLIK
ZINK
VITAMIN C

CADANGAN SUPPLEMENT SHAKLEE 
SEBELUM HAMIL
B COMPLEX 
ZINC COMPLEX
SUSTAINED RELEASE VITAMIN C




RINGKASAN VITAMIN SELEPAS HAMIL
ASID FOLIK
ZINK
VITAMIN C
KALSIUM
ZAT BESI
IODIN
OMEGA 3 & DHA

CADANGAN SUPPLEMENT SHAKLEE 
SELEPAS HAMIL
B COMPLEX 
ZINC COMPLEX
SUSTAINED RELEASE VITAMIN C
OMEGA GUARD

ANDA MESTI BACA INI JUGA : 7 Tabiat Makan Sihat Semasa Hamil


Sumber : Pa&MaJanuari15

17 January 2015

PENJAGAAN PEMAKANAN SIHAT & SUNNAH PARA HUFFAZ

Jika anda ada baca entri saya sebelum ni, tentu anda tahu yang saya hendak sangat anak saya menjadi seorang huffaz. Maka saya pun menghantarnya ke sekolah tahfiz.

Sabtu minggu lepas sekolah tersebut mengadakan perjumpaan dengan ibubapa bakal huffaz ni, untuk terangkan panduan ibubapa, apa aktiviti mereka, pemakanan mereka dan sebagainya.

Para huffaz memang jaga pemakanan demi menjaga kualiti hafazan al-Quran dan pembelajaran akademik mereka. Pemakanan adalah permulaan segalanya.

Di antara penjagaan pemakanan organik yang sekolah ini lakukan adalah dengan menggunakan tepung tanpa peluntur, mentega tertentu, yis natural, baking soda & baking powder organik. Selain itu daging ayam yang digunakan juga adalah ayam organik.
Makanan ringan seperti gula-gula, keropok dan sebagainya yang kita panggil jajan juga mereka sangat tak galakkan.

Yang menariknya, mereka berikan kami, ibubapa bakal huffaz ni, resepi masakan seperti sos tomato, sos tiram, susu pekat dan sebagainya.

Oh ya.. kicap memang para huffaz tak makan.

Bagi umat Islam, apabila kita membicarakan konsep halal, ia melangkau kepada toyyiban (kebaikan). Jadi apabila menyebut halalan toyyiban ia memberi maksud sesuatu yang halal dan bersifat baik serta elok.

Jika halal tetapi memudaratkan dan mengundang sakit bukanlah toyyiban.

Mereka tak akan beri minuman atau makanan yang mengandungi Maltodextrin. Ini kerana ia terus serap ke dalam saluran darah yang boleh mengakibatkan risiko Diabetes, darah tinggi, serangan jantung dan pelbagai penyakit moden lain. Nauzubillah.

Kami sekeluarga pun sedikit demi sedikit cuba mengurangkan makanan selain yang disebut di atas.

Oh ya.. kebanyakan barangan runcit yang melibatkan makanan ni, kami beli di kedai AzZain dan bahagian organik yang ada di kebanyakan pasaraya seperti Sam Grocers, JayaGrocers, Giant, Tesco, dan sebagainya.

PHOBIA DENGAN SHAKLEE?

Semalam sembang-sembang dengan kawan sekolah rendah. Baru-baru ni beliau beli Vitamin C.. nak tau la sebab musabab dia membeli vitamin C tu.. dan saya tanya beberapa soalan detail tentang Vitamin C yang dia beli tu. 

Lepas tu saya pun perkenalkanlah Vitamin C Shaklee,  yang pada saya dan berjuta rakyat di dunia, amatlah baik. Baca sini kelebihan Vitamin C Shaklee (Sustained Release Vita-C 500mg)

Eh.. saya bukan nak cerita tentang Vitamin C kat sini, tapi nak cerita kenapa setengah orang takut dengan produk Shaklee.

Sambung balik cerita kawan saya tu ....

Beliau kata, beliau ada dengar ramai yang bagi positive feedbacks tentang Shaklee.. tapi selepas itu ada pulak kontroversi tentang produk Shaklee yang dikatakan memberi side effect pula..kecoh dalam grup mereka. (Side effect? Memang ada : makan Vit C untuk kuatkan imun, dapat pula side effect kulit semakin cantik.. contoh.)

Anyway, kontroversi ni adalah tentang seorang guru yang claim rahim dia semakin bengkak selepas makan GLA Shaklee. (Boleh baca sini kalau nak tau kronologi cerita cikgu ni)

Lepas tu baca surat dari Dr.Jamie (bagi pihak Shaklee) kepada Cikgu tersebut. (lihat imej di bawah) 

Dr Jamie ni adalah Chairman, Medical Affairs, Health Sciences and Education di Shaklee Corporation, US. Komplen dari Cikgu tu sampai kepada mereka di US.. (hebat Cikgu Mary).

Surat dari Dr.Jamie (bagi pihak Shaklee) kepada Cikgu Mary
Kalau produk Shaklee tak selamat, masakan Dr Jamie sendiri menghantar surat kepada Cikgu itu minta berjumpa dan berbincang.

Nak lebih yakin lagi yang produk Shaklee selamat dan berkesan? Baca sini dan sini juga.

THE BEST VITAMIN C - I LOVE

Nak tahu tak kenapa ramai yang tergila-gilakan Sustained Release Vitamin C (SRVC) Shaklee?

Baca dulu sebab apa Vitamin C penting kepada tubuh kita.

(1) Tubuh kita tidak dapat menghasilkan vitamin C dengan sendiri.
(2) Tubuh kita akan kehilangan vitamin C semasa melakukan aktiviti harian.
(3) Vitamin C dalam badan akan menyusut apabila kita berada dalam keadaan tertekan (stress).
(4) Bagi perokok, kandungan vitamin C dalam mereka sangat terjejas kerana 1 batang rokok mampu memusnahkan 50-100mg vitamin C dalam badan.
(5) Pil perancang dan ubat tahan sakit juga mengurangkan kandungan vitamin C dalam badan.

Pengambilan vitamin C Shaklee secara berterusan mampu meberikan kesan positif kepada badan kita, terutamanya dari segi kecantikan. Ini kerana ia:

(1) Membentuk kolagen dalam kulit – vitamin C Shaklee ini akan merangsang pembentukan kolagen dan menyebabkan kulit menjadi tegang.
(2) Mencerahkan kulit.
(3) Melambatkan proses penuaan.
(4) Menghalang pembetukan pigmen yang menyebabkan masalah jeragat.

Selain dari sudut kecantikan. vitamin C Shaklee juga bagus untuk:

(1) Meningkatkan sistem imunisasi badan.
(2) Membantu mengurangkan masalah alergi dan resdung.
(3) Mengatasi masalah gusi berdarah.


Kesimpulan
Tubuh kita memerlukan pengambilan vitamin C setiap hari kerana sifat vitamin C yang mudah larut dalam air menyebabkan badan tidak boleh menyimpan vitamin C. 

Vitamin C hanya ada dalam darah manusia selama 12 jam dan dalam tempoh waktu tersebut Vitamin C 'bekerja' dengan sel-sel tubuh untuk meningkatkan imun dan juga meningkatkan fungsi-fungsi sel di bahagian tubuh yang lain. 

Vitamin C amat diperlukan untuk pertumbuhan dan pembaikan tisu-tisu tubuh kita yang mana vitamin C membina kolagen iaitu protein penting yang melindungi tulang rawan, tendon, ligamen dan saluran darah. 

Selain itu pengambilan harian vitamin  C yang cukup membantu menyegerakan proses penyembuhan luka-luka, membaiki dan memelihara struktur tulang dan gigi.

Berdasarkan banyak kajian yang telah dilakukan, tubuh kita memerlukan 500mg vitamin C setiap hari untuk untuk mencapai tahap kesihatan yang baik. Kita memerlukan vitamin C setiap hari kerana sel-sel tubuh manusia tidak mempunyai enzim guluno-lacton-oxidase yang diperlukan untuk menukar glukos kepada ikatan kimia 2-keto L-Guluno-lactone untuk hasilkan vitamin C. Tambahan vitamin C sering digunakan dan mudah rosak dalam tubuh. Oleh itu, Kita memerlukan vitamin C sama ada melalui makanan ataupun supplement.


KENAPA Sustained Release Vitamin C (SRVC) Shaklee?

Vitamin C shaklee ini unik kerana formula Sustained Release dan formula Bioflavonoid.

Kelebihan utama vitamin C Shaklee adalah ia sudah diformulasi dalam bentuk ‘sustained release’. Ini bermaksud kandungan vitamin C di dalam tablet ini ini akan dilepaskan ke dalam badan secara berperingkat-peringkat. Ini kerana vitamin C merupakan vitamin larut air. Jika terdapat lebihan vitamin C dalam satu-satu masa, badan kita akan bertindak untuk mengeluarkan lebihan ini melalui air kencing. Jadi, dengan formulasi ‘sustained release’ ini, kandungan vitamin C dalam badan dapat dikekalkan secara berterusan.

Sustained (Time) Release ialah satu proses di mana vitamin diformulasi khas agar ia dilepaskan mengikut paten istimewa yang menjamin penyerapan vitamin di antara 3 ke 6 jam. Dengan bahasa ringkasnya, dilepaskan secara perlahan-lahan ke dalam aliran darah badan mengikut masa tertentu

Sebatian tumbuh-tumbuhan semulajadi dan bertindak sebagai pigmen tumbuhan dan agen antioksida. Kuasa utama bioflavonoid adalah sifat antioksida yang bertindak sebagai agen anti penuaan, keradangan dan mengekalkan kesihatan badan.

Vitamin larut air (B-Complex dan Vitamin C) adalah seperti namanya, mudah larut di dalam air (sebab itu dinasihatkan pengambilan air yang mencukupi apabila mengambil suplement), dan ia tidak boleh disimpan di dalam badan.

Sustained Release supplement boleh menawarkan kesan vitamin yang optimum, meminimumkan kehilangan vitamin dalam proses penguraian (perkumuhan), serta menstabilkan paras darah waktu siang dan malam.

Selain itu, satu biji Vita-C ini juga mampu membekalkan khasiat yang sama seperti memakan 7 biji buah oren beserta dengan kulitnya. Sudah pasti kita tidak mampu untuk memakan buah limau sebanyak ini setiap hari, kan? 

ESP SHAKLEE SANGAT ISTIMEWA - MELETOPS

Energizing Soy Protein Shaklee telah diiktiraf di seluruh dunia dengan menjalankan kajian klinikal yang paling banyak ke atas produk dan protein kualiti tinggi yang diperbuat daripada tumbuh-tumbuhan. Ia mengandungi hanya kacang soya non-GMO (tidak diubahsuai secara genetik) yang diproses di bawah suhu rendah.

Selain itu, setiap tin 1kg ESP berasal dari 30 kg kacang soya dan ia adalah booster tenaga segera yang boleh bertahan selama berjam-jam.

Energizing Soy Protein Shaklee mengandungi 22 jenis asid amino dan ia adalah satu-satunya produk di pasaran yang menyediakan 9 asid amino penting yang tidak boleh dihasilkan oleh badan manusia. 
Ia adalah sesuai untuk semua peringkat umur – tua atu muda.

Indeks glisemiknya rendah, 39. Maka, ia mampu membekalkan tenaga secara berpanjangan dan boleh di ambil oleh pesakit kencing manis.

Protein kacang soya adalah 2 kali lebih dari daging, 4 kali lebih dari telur, 12 kali lebih dari susu. Ia juga rendah lemak, rendah kolesterol dan mudah diserap oleh badan manusia.

SIAPA PERLUKAN ESP?
Sesuai untuk semua orang.

1. Individu yang sibuk:
ESP membantu memberi tenaga berpanjangan, badan lebih sihat dan cergas.

2. Wanita yang ingin menguruskan badan:
Hanya bancuhan ESP dengan minuman kegemaran pada setiap pagi, memberi rasa kenyang yang lebih lama.. no more heavy breakfast.

3. Ibu-ibu yang menyusu: 
Membantu membanyakkan dan mengekalkan supply susu di samping pengambilan air yang cukup dan proses pengepaman yang konsisten.

4. Pesakit kencing manis:
ESP mempunyai indeks glisemik yang rendah, melambatkan penyerapan glukosa dalam darah dan mengawal paras glukosa.

5. Wanita yang mementingkan penjagaan kulit muka:
Keanjalan kulit, juga payudara. Awet muda. 
Protein penting kepada mereka yang ingin kulit yang cantik dan ton warna yang sekata. 
Mereka yang mempunyai bekas jerawat yang berwarna hitam adalah disebabkan kekurangan protein untuk membina sel baru dan menyingkirkan sel mati yang berwarna hitam tersebut.
Membantu menghilangkan parut jerawat di muka, menjadikan kulit muka halus, gebu dan berseri..WOW!

6. Kaum lelaki :
Untuk kesihatan optimum, tenaga berpanjangan, serta membantu melindungi drpd sakit jantung, tekanan darah tggi dan kanser prostat.

7. Pelajar dan pekerja atau individu dewasa : 
Sebagai energy booster. Kalau minum pagi2 terasa energetic dan tak rasa lapar sangat.. so bonus untuk menjaga berat badan.

8. Individu yg baru lepas pembedahan/ bersalin/ kemalangan :
ESP membantu memulihkan sel-sel badan serta membantu mengatasi masalah tekanan darah rendah dan mempercepatkan penyembuhan luka.

9. Pasangan yg inginkan anak
ESP memulihara kesihatan dalaman serta menyediakan diri dengan tenaga dan kesihatan optimum. Membaikpulih sel-sel tubuh untuk membantu memperbaiki kesuburan. 
Tapi, semua dengan izin Allah, supplemen hanya cara dan usaha.

10.Wanita yg ingin mengurangkan senggugut/ gejala PMS
Membantu wanita yang selalu mengalami masalah ini agar lebih sihat dan selesa. 
Juga memberi tenaga kerana badan agak lemah ketika ini.

11. Individu yg mahu optimumkan imunisasi :
Membantu menyihatkan tubuh daripada tahap sel, maka secara tak langsung ia membaiki pertahanan tubuh kita.

12. Pesakit gastrik / Migrain :
ESP membantu meringankan simptom ini.

ESP sesuai untuk lelaki, wanita, tua, muda, ibu mengandung, ibu menyusu, pesakit diabetes, selepas pembedahan, kesuburan, kecantikan, ibu berpantang, yang berdiet, nak tambah tenaga…anda, saya, kamu dan dia yg sihat dan ingin kekal sihat.

SIAPA PULA YANG TIDAK BOLEH MINUM ESP? 
Hanya individu yang mempunyai masalah buah pinggang dan kesukaran memproses protein tidak digalakkan minum ESP.

KEISTIMEWAAN & KELEBIHAN ESP
1. Energizing Soy Protein ini membekalkan 14 gram non-GMO Protein Soya berkualiti tinggi yang mengandungi semua Asid Amino Perlu termasuk 9 Asid Amino Perlu yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh badan manusia.

2. Energizing Soy Protein membekalkan tenaga berterusan yang bertahan selama beberapa jam selepas diminum kerana iamengandungi 5 jenis Vitamin B yang diperlukan tubuh, serta Kalsium separuh daripada jumlah keperluan seharian

3. Isofalvones pula meningkatkan fungsi jantung, tulang, payudara dan prostat. Kajian juga menunjukkan soya dapat membantu mengimbangi kitaran hormon semasa proses menopaus.

4- Energizing Soy Protein ini dihasilkan dibawah kawalan IPP (Identity Preservation Program) bermakna penghasilan kacang soya ini dipantau ketat pada setiap peringkat dari penanaman sehinggalah sampai kepada pengguna.

5- Diproses dengan air (bukan dengan bahan kimia) bagi mengekalkan sumber semulajadi isoflavones

6- Dijamin Halal, tanpa laktos, tanpa kolesterol dan bebas kafein

Ia memberi tenaga, membantu melancarkan penghasilan susu, penting untuk kelenjar dan tumbesaran, mencantikkan kulit si ibu, dan membantu kawal paras kolesterol dan memberikan rasa kenyang pada kadar yang lama.

FAEDAH ENERGIZING SOY PROTEIN SHAKLEE YANG UTAMA
Kekal Muda – Asid Amino membina otot manusia, kuku, rambut, darah, organ, kulit, kelenjar, 50,000 jenis protein, 20,000 jenis enzim dan lain-lain. Pengambilan Energizing Soy Protein Shaklee adalah kunci untuk mengekalkan kulit muda dan otot serta memastikan kita sentiasa bertenaga.

Hormon Berasaskan Tumbuhan Semulajadi – kacang soya adalah tumbuhan yang hanya kaya dalam isoflavon yang sama dengan fungsi hormon wanita. Ia membantu dalam mengurangkan paras kolesterol dan mencegah osteoporosis dan penyakit jantung.

Memulihkan Fungsi Prostat Lelaki - genistein dalam kacang soya telah membuktikan bahawa ia mempunyai keupayaan untuk menghalang pertumbuhan dan mencegah sel kanser daripada merebak. Ia memusnahkan radikal bebas dalam sel-sel kita sebelum radikal bebas bermutasi DNA sel-sel menjadi sel-sel kanser. Ia juga menjaga rahim dan ovari, kitaran haid dan prostat.

Kulit berseri dan anjal – Merangsang regenerasi kulit dan otot, memulihkan kedutan, sebagai anti-penuaan, mengembalikan keserian kulit dan kelembutan-lembutan otot, sekali gus mempercepatkan pemulihan luka danmenghilangkan parut.

Pemberi tenaga segera – Membekalkan tenaga segera dan meningkatkan sistem imun, dengan itu ia memulihkan keletihan, migrain, insomnia dan tekanan gejala yang berkaitan seperti kemurungan, kebimbangan, ketakutan, dll.

Memulihkan Pigmentasi – Melambatkan proses uban, rambut gugur, masalah keadaan rambut, pigmentasi, freckles.

Memperbaiki Memori – Menguatkan ingatan, kecergasan, keupayaan seksual, dan sebagainya.

Sangat bagus utk perkembangan dan tumbesaran bayi kerana khasiat ESP ini dapat mengalir kepada bayi melalui susu ibu.

SOALAN LAZIM :
1- Bukan ke soya dikatakan boleh bagi kesan buruk kepada kita dan menyebabkan kitaran haid terganggu dan sebagainya? So, ESP ni soya..SELAMAT ke?

Jawapan: ESP SHaklee dihasilkan dgn berdasarkan kriteria 7 pemilihan yg diterangkan di bawah. Dan, ianya soya bukan -GMO..soya tulen yg ditanam secara organik. Ia juga telah diuji secara klinikal dan disahkan selamat..tidak seperti produk soya biase.


Credt to: 
http://www.mamafaiz.com/

5 January 2015

PROMO JANUARY 2015 - ALFALFA COMPLEX SMALL & LARGE


Hebat : Promo Januari 2015 boleh buat pilihan samada hendak beli 2 sahaja atau 6 sekaligus.

Bila beli 2 - dapat 5% diskaun
Bila beli 6 - dapat percuma 1 botol yang bernilai RM475

PROMO JANUARY 2015 - VIVIX SHAKLEE


Hebat : Promo Januari 2015 boleh buat pilihan samada hendak beli 2 sahaja atau 6 sekaligus.

Bila beli 2 - dapat 5% diskaun
Bila beli 6 - dapat percuma 1 botol yang bernilai RM475


7 TABIAT MAKAN SIHAT SEMASA HAMIL

Selalu... selalu sangat.. dengar orang yang hamil berkata, "Saya ni berdua, kena makan untuk dua orang la..". 

Walaupun sepanjang kehamilan, bayi hanya mempunyai satu sumber untuk membesar dengan sihat, iaitu anda.. ini tidak bermakna anda harus makan untuk "dua orang". Anda sebenarnya harus makan agar kedua-dua bayi dan anda sihat sepanjang kehamilan.

Bagaimana hendak memastikan agar kedua-dua bayi dan anda sihat sepanjang kehamilan? Dengan mngamalkan tabiat makan yang sihat!

7 TABIAT MAKAN YANG SIHAT
(1) Amalkan pemakanan seimbang

Diet anda harus terdiri daripada makanan yang mengandungi 
1- karbohidrat
2- lebih buah-buahan & sayur-sayuran
3- jumlah protin, susu & produk tenusu yang sederhana
4- lemak, minyak, gula dan garam yang minimum


(2) Pelbagaikan makanan anda

Makanan yang berbeza memberikan gabungan nutrien yang berlainan dalam jumlah yang berbeza-beza.

Makan makanan yang pelbagai bagi mendapatkan kebaikan daripada makanan yang berbeza.

(3) Makan mengikut keperluan

Perkembangan bayi dan juga perubahan pada tubuh menyebabkan penambahan keperluan tenaga harian anda. Jadi, adalah biasa sekiranya selera makan anda bertambah sedikit.

Walaupun begitu, tubuh anda lebih cekap menggunakan apa yang telah dimakan dan ini menyebabkan ramai wanita mengalami peningkatan berat badan yang normal semasa hamil, tanpa perlu makan dengan banyak daripada biasa.

(4) Makan dengan teratur

Amalkan makan tiga (3) sajian utama setiap hari:
- sarapan pagi
- makan tengahari
- makan malam

Sekiranya sajian utama anda kecil atau anda terasa lapar antara waktu makan tersebut, jangan ragu-ragu untuk makan snek seperti susu, dadih, biskut atau roti dan buah-buahan di waktu pagi atau tengahari.

(5) Pilih makanan yang kaya dengan vitamin & mineral

Semasa hamil, anda memerlukan hampir kesemua vitamin dan mineral dengan jumlah yang lebih banyak. Kebanyakan peningkatan keperluan ini dapat dipenuhi dengan merancang dan mengamalkan diet yang berkhasiat.

Anda seharusnya memilih makanan yang kaya dengan :-

Mikronutrien tersebut boleh didapati dalam makanan yang tersenarai di bawah.


(6) Jangan makan terlalu banyak atau terlalu sedikit

Makan dengan terlalu banyak semasa hamil menyebabkan peningkatan berat badan yang keterlaluan.

Anda juga tidak harus mengamalkan diet pengurangan berat badan.

Kedua-dua situasi ini boleh mendatangkan bahaya kepada kandungan serta diri anda.

(7) Imbangkan pengambilan tenaga dengan aktiviti fizikal

Kehamilan merupakan peluang yang baik untuk anda mengamalkan kehidupan yang aktif. Samada berjalan, berenang, meregang badan ataupun sebarang aktiviti fizikal ringan yang anda gemari.
Lakukannya untuk sekurang-kurangnya 30 minit sehari setiap sesi atau 10 minit setiap sesi sebanyak 3 sesi sehari.

Aktiviti ini membantu menggunakan tenaga daripada makanan dan memperbaiki penghadaman.

Di samping itu, ia turut menyediakan tubuh anda untuk kelahiran dan kehamilan seterusnya.


ANDA MESTI BACA NI JUGA : Anda Dah Bersedia Untuk Hamil?


Rujukan : positive parenting

1 January 2015

SHAKLEE - ALWAYS


VITA-LEA FOR CHILDREN


TAK MAHU KETINGGALAN INFO?

Name

Email *

Message *

Klik Like jika anda rasa blog ini bermanfaat :) TQ.









Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RuzanaIbs.com Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign