18 June 2014

VITA-E COMPLEX™ SHAKLEE

VITA-E COMPLEX SHAKLEE
Harga: RM149 
*Untuk dapatkan harga ahli, sila mendaftar sebagai ahli di sini---> DAFTAR AHLI
Kandungan : 150ml

Vita-E Complex™ mengandungi vitamin E (d-alfa tokoferol) asli dari minyak sayuran. Ia juga mengandungi selenium yang melengkapi fungsi vitamin E. 

Setiap kapsul gel lembut memberikan:
•    400IU vitamin E semulajadi dan 10mcg selenium.
•    Membantu dalam memelihara kesihatan baik.

Vitamin E sekarang diperkaya dengan Grape Seed Extract yang mengandungi phytonutrien istimewa yang dinamakan Polyphenols.


Tanpa perasa, pewarna dan pemanis tiruan.

16 June 2014

KESAN SAMPINGAN VITAMIN E

Vitamin E MUNGKIN SELAMAT bagi kebanyakan orang yang sihat apabila diambil secara oral atau digunakan untuk kulit. Kebanyakan orang tidak mengalami sebarang kesan sampingan apabila mengambil dos harian yang disyorkan, iaitu 15 mg.

Vitamin E adalah mungkin TIDAK selamat jika diambil dalam dos yang tinggi. Jika anda mempunyai keadaan seperti penyakit jantung atau kencing manis, jangan mengambil dos 400 IU / hari atau lebih. Beberapa kajian menunjukkan bahawa dos yang tinggi mungkin meningkatkan risiko kematian dan mungkin menyebabkan kesan sampingan yang serius lain. Semakin tinggi dos, lebih besar risiko kesan sampingan yang serius.

Ada beberapa kebimbangan bahawa vitamin E mungkin meningkatkan risiko strok iaitu strok pendarahan yang serius (hemorrhagic stroke), pendarahan berlaku ke dalam otak. Beberapa penyelidikan menunjukkan bahawa pengambilan vitamin E dalam dos 300-800 IU setiap hari mungkin meningkatkan peluang jenis strok ini sebanyak 22%. Walau bagaimanapun, sebaliknya, vitamin E mungkin mengurangkan peluang untuk mendapat strok yang kurang teruk dipanggil strok iskemia (ischemic stroke).

Terdapat maklumat yang bercanggah mengenai kesan vitamin E pada peluang mendapat kanser prostat. Beberapa kajian menunjukkan bahawa mengambil sejumlah besar multivitamin ditambah suplemen vitamin E yang berasingan sebenarnya mungkin meningkatkan peluang mendapat kanser prostat pada sesetengah lelaki.

Dos yang tinggi juga boleh menyebabkan loya, cirit-birit, kekejangan perut, keletihan, lemah, sakit kepala, penglihatan kabur, ruam, lebam dan pendarahan.

Langkah berjaga-jaga & Amaran khas:
Kehamilan dan menyusu: 
Apabila digunakan dalam jumlah harian yang disyorkan, vitamin E mungkin selamat untuk wanita mengandung dan menyusukan bayi. 

Terdapat beberapa kebimbangan bahawa pengambilan supplemen vitamin E mungkin berbahaya kepada janin apabila diambil di awal kehamilan. Tetapi ia adalah terlalu awal untuk mengetahui sama ada ini adalah sesuatu yang membimbangkan.

Sehingga lebih diketahui, jangan mengambil supplement vitamin E semasa awal kehamilan tanpa mendapatkan nasihat doktor.

Angioplasti, satu prosedur jantung: 
Elakkan daripada mengambil makanan tambahan yang mengandungi vitamin E atau vitamin antioksidan lain (beta-karotena, vitamin C) sebaik sebelum dan selepas prosedur angioplasti tanpa pengawasan seorang profesional penjagaan kesihatan. 
Dibimbangi vitamin ini akan mengganggu proses penyembuhan yang sepatutnya.

Tahap yang rendah vitamin K (kekurangan vitamin K): 
Vitamin E mungkin memburukkan lagi masalah darah tersumbat/darah beku kepada orang yang mempunyai tahap vitamin K yang terlalu rendah.

Keadaan mata dipanggil Retinitis pigmentosa: 
All-RAC-alpha-tokoferol (vitamin sintetik E) 400 IU nampaknya mempercepatkan kehilangan penglihatan pada orang yang ada Retinitis pigmentosa. Walau bagaimanapun, jumlah yang jauh lebih rendah (3 IU) mungkin tidak menghasilkan kesan ini. Jika anda mengalami keadaan ini, adalah lebih baik untuk mengelakkan pengambilan vitamin E.

Gangguan Pendarahan: 
Vitamin E mungkin membuatkan masalah pendarahan bertambah teruk. Jika anda mempunyai gangguan pendarahan, elakkan mengambil supplemen vitamin E.

Kanser leher & kepala: 
Jangan mengambil supplemen vitamin E dalam dos 400 IU / hari atau lebih kerana ia mungkin meningkatkan risiko kanser akan kembali.

Kanser prostat: 
Terdapat kebimbangan bahawa pengambilan vitamin E mungkin meningkatkan peluang mendapat kanser prostat. 
Kesan vitamin E pada lelaki yang sedang menghidapi kanser prostat adalah tidak jelas, tetapi, menurut teori, mengambil supplemen vitamin E mungkin memburukkan keadaan kanser prostat pada lelaki yang sedang menghidapinya.

Pembedahan: 
Vitamin E mungkin meningkatkan risiko pendarahan semasa dan selepas pembedahan. 
Hentikan pengambilan vitamin E sekurang-kurangnya 2 minggu sebelum pembedahan yang dijadualkan.

Sumber : http://www.webmd.com/

KEGUNAAN VITAMIN E

Vitamin E adalah vitamin yang larut dalam lemak. Ia didapati dalam banyak makanan termasuk minyak sayur-sayuran, bijirin, daging, ayam, telur, buah-buahan, sayur-sayuran, dan minyak germa gandum. Ia juga boleh didapati sebagai supplement.

Kegunaan Vitamin E
(1) Vitamin E digunakan untuk merawat kekurangan vitamin E, yang jarang berlaku, tetapi boleh berlaku pada orang yang ada gangguan genetik tertentu dan terhadap bayi pra-matang yang mempunyai berat badan yang sangat rendah.

(2) Sesetengah orang menggunakan vitamin E untuk merawat dan mencegah penyakit-penyakit jantung dan saluran darah termasuk pengerasan arteri, serangan jantung, sakit dada, sakit kaki kerana arteri tersumbat, dan tekanan darah tinggi.

(3) Vitamin E juga digunakan untuk merawat diabetes dan komplikasinya. Ia digunakan untuk mencegah kanser, terutamanya paru-paru dan kanser mulut di kalangan perokok, kanser kolorektal dan polip dan gastrik, prostat, dan kanser pankreas.

(4) Sesetengah orang menggunakan vitamin E untuk penyakit berkaitan otak dan sistem saraf termasuk penyakit Alzheimer dan dementias, penyakit Parkinson, kekejangan di waktu tidur malam, sindrom kaki resah, dan untuk epilepsi, yang dimakan bersama-sama dengan ubat-ubatan lain. Vitamin E juga digunakan untuk chorea Huntington, dan gangguan lain yang melibatkan saraf dan otot.

(5) Wanita menggunakan vitamin E untuk mencegah komplikasi dalam kehamilan yang lewat akibat tekanan darah tinggi (pra-eklampsia), sindrom prahaid (PMS), tempoh menyakitkan, sindrom menopaus, hot flashes yang berkaitan dengan kanser payudara dan sista payudara.

(6) Kadang-kadang vitamin E digunakan untuk mengurangkan kesan-kesan bahaya rawatan perubatan seperti dialisis dan radiasi. Ia juga digunakan untuk mengurangkan kesan-kesan sampingan yang tidak diingini dari pengambilan ubat-ubatan seperti keguguran rambut pada orang mengambil doxorubicin dan kerosakan paru-paru pada mereka yang mengambil amiodarone.

(7) Vitamin E kadang-kadang digunakan untuk meningkatkan ketahanan fizikal, meningkatkan tenaga, mengurangkan kerosakan otot selepas senaman dan meningkatkan kekuatan otot.

(8) Vitamin E juga digunakan untuk katarak, asma, jangkitan pernafasan, gangguan kulit, penuaan kulit, selaran matahari, cystic fibrosis, kemandulan, mati pucuk, sindrom keletihan kronik (CFS), ulser peptik, untuk penyakit keturunan tertentu dan untuk mengelakkan alahan.

(9) Sesetengah orang meletakkan vitamin E ke atas kulit mereka untuk mengelakkan ia daripada penuaan dan untuk melindungi daripada kesan bahan kimia terhadap kulit, yang digunakan untuk terapi kanser (kemoterapi).

Bagaimana Vitamin E berfungsi?
Vitamin E adalah vitamin penting yang diperlukan untuk fungsi yang betul oleh kebanyakan organ-organ dalam badan. Ia juga merupakan antioksidan. Ini bermakna ia membantu melambatkan proses yang merosakkan sel-sel.

Sumber : http://www.webmd.com/

13 June 2014

TEKANAN DARAH RENDAH - IBU HAMIL DALAM BAHAYA

Asyik dok cerita tentang bahaya darah tinggi je kan. Tekanan darah rendah pun bahaya. Jangan main-main dengan tekanan darah rendah...terutama ibu hamil.

Kekerapannya boleh dianggarkan setiap 1 daripada 3 wanita hamil boleh dikesan mengalami masalah ini.

Jika dibiarkan tanpa rawatan, seorang ibu hamil dengan tekanan darah rendah bakal mendapat komplikasi kesihatan sepanjang kehamilannya juga mungkin boleh berlanjutan sehingga selepas melahirkan.

Golongan berisiko tinggi mengalami tekanan darah rendah
- disahkan menghidapi Anemia semasa hamil melalui pemeriksaan darah
- pernah mengalami kehilangan darah berlebihan semasa melahirkan anak / keguguran
- wanita yang sudah beberapa kali melahirkan anak
- wanita yang menyusukan anak

Punca tekanan darah rendah
Ia berpunca dari kekurangan ZAT BESI yang sangat penting apabila hamil.
Kebiasaannya kerana
-kesan amalan diet yang tidak seimbang
-penyerapan rendah oleh badan
-kesan sampingan ubat tertentu
-kehilangan darah yang banyak 
-genetik

Kenapa Zat Besi penting
Ini kerana zat besi akan bertindak sebagai salah satu komponen utama dalam sel darah merah.

Ia akan menghantar oksigen ke seluruh tubuh bagi memastikan kelangsungan fungsi tubuh dan menyokong tumbesaran sempurna bayi dalam kandungan.

Ibu hamil yang mengalami tekanan darah rendah akan kerap mengalami 
- keletihan
- lesu
- pucat 
- pitam 
- anemia

Dalam keadaan yang lebih ekstrem, kekurangan zat besi boleh menyebabkan 
- keguguran
- kelahiran pramatang
- saiz bayi yang kecil
- koma
- kematian ibu atau bayi

Keperluan zat ini akan meningkat 50% lebih banyak dari biasa untuk terus menyokong dua nyawa iaitu ibu dan anak di dalam kandungan.

Pengambilan makanan tinggi zat besi amat membantu mengatasi kesan sampingan tekanan darah rendah.

Kategori makanan tinggi zat besi
- Ayam
- Sayuran berdaun hijau
- Kekacang
- Bijiran
- Kurma, buah tin, prun
- Tembikai
- Bijan
- Tauhu
- Delima
- Supplement 
Supplement / makanan tambahan 
Ibu hamil juga digalakkan untuk makan supplement atau makanan tambahan untuk meningkatkan dan mempercepatkan lagi kadar penyerapan zat besi dalam badan, seperti :-
- folat
- kuprum
- zink tambahan
- vitamin C
Yang penting, dapatkan pemeriksaan doktor melalui ujian darah secara berkala dan mintalah pendapat pakar berhubung dengan saranan pengambilan makanan tambahan yang tepat yang diperlukan.

9 June 2014

KOLESTEROL - CABARAN ERA INI

Adakah anda salah seorang dari 6 juta warga Malaysia yang menghadapi masalah tinggi kolesterol?
Dianggarkan bahawa 1 daripada 3 orang dewasa di Malaysia mempunyai paras kolesterol yang tinggi*.

Kandungan kolesterol yang tinggi dalam darah menyumbang kepada masalah kesihatan yang serius di mana ia boleh dihidapi oleh sesiapa sahaja tanpa mengira usia dan dalam jangkamasa panjang ini akan memberikan impak negatif terhadap kesihatan jantung dan fungsi kardiovaskular. 

Walau bagaimanapun apa yang lebih membimbangkan adalah ramai individu yang masih tidak menyedari bahawa paras kolesterol mereka adalah tersangat tinggi.

APA ITU KOLESTEROL?

Kolesterol merupakan bahan lemak yang terdapat dalam saluran darah dan kesemua sel-sel tubuh. Ia merupakan komponen tubuh yang penting untuk pembentukan sel membran, hormon, hempedu dan tisu-tisu dalam tubuh.


DUA SUMBER UTAMA KOLESTEROL

Kolesterol dihasilkan secara semulajadi oleh hati tetapi ia juga boleh diperolehi dari makanan harian. Kolesterol yang dimakan akan meningkatkan paras kolesterol darah. Kandungan kolesterol darah yang terlalu tinggi akan meningkatkan risiko penyakit jantung dan angin ahmar.




BAGAIMANA KOLESTEROL BOLEH MENYEBABKAN PENYAKIT JANTUNG?
Terdapat dua jenis kolesterol utama dalam darah :
- LDL (Lipoprotein Ketumpatan Rendah)
- HDL (Lipoprotein Ketumpatan Tinggi)

LDL dikenali sebagai kolesterol "jahat" kerana paras kolesterol LDL yang terlalu tinggi dalam darah boleh membentuk sejenis bahan lekit (plak) dalam saluran darah. Plak ini akan menyumbatkan saluran darah dan menyekat aliran darah, seperti yang berlaku semasa serangan jantung atau angin ahmar.


Sebaliknya kolesterol HDL dikenali sebagai kolesterol "baik" kerana ia membantu mengangkut kolesterol dari salur darah balik ke hati untuk disingkirkan. Dalam erti kata lain, HDL berperanan "membersihkan" saluran darah. 



Oleh yang demikian, untuk melindungi diri daripada penyakit kardiovaskular, anda hendaklah 
mengekalkan kolesterol HDL yang tinggi dan paras kolesterol LDL yang rendah.


AWAS!!!

Jika anda mempunyai tinggi kolesterol :
Risiko serangan jantung meningkat sebanyak 15.6%
Risiko angin ahmar meningkat sebanyak 11%
Risiko yang lebih tinggi untuk tekanan darah tinggi, penyakit hati seperti hati berlemak dan masalah ketidakseimbangan hormon yang akan menjejaskan fungsi seksual.

APAKAH PENYEBAB UTAMA TINGGI KOLESTEROL ?

Makanan di Malaysia yang tinggi lemak serta kalori adalah di antara punca terjadinya masalah tinggi kolesterol di kalangan penduduk Malaysia.

Persatuan jantung Amerika mengesyorkan pengambilan kolesterol TIDAK MELEBIHI 300mg sehari bagi mereka yang sihat. Manakala bagi mereka yang menghidapi penyakit jantung hendaklah menghadkan pengambilan kolesterol kurang daripada 200mg sehari.


Walaupun begitu, cuba bayangkan anda sedang mengambil makanan dari menu harian Malaysia seperti:

-Sarapan : 2 keping roti canai - 350mg
-Makan tengahari : Nasi lemak - 213 mg
-Makan malam : Char Kuay Teow - 235mg

Anda pasti tidak menyangka bahawa anda telah mengambil sebanyak 798mg kolesterol sehari. Itu adalah hampir 3 kali ganda lebih dari pengambilan harian yang disyorkan!


BERTINDAK HARI INI

Ikuti petua ini untuk merendahkan paras kolesterol di dalam darah anda secara semulajadi.
♥ Amalkan pemakanan seimbang, rendah lemak tepu dan tinggi serat larut
♥ Lakukan senaman dengan kerap
♥ Turunkan berat badan
♥ Institut Kesihatan Kebangsaan Amerika mengesyorkan penambahan Fitosterol ke dalam diet harian anda bagi menurunkan paras kolesterol secara semulajadi.


APA ITU FITOSTEROL?
Fitosterol (dirujuk sebagai STEROL & STANOL tumbuhan) wujud secara semulajadi dalam kandungan yang sedikit di dalam sumber makanan seperti buah-buahan, sayur-sayuran, kekacang, bijirin dan minyak sayuran. Lebih dari 80 kajian klinikal telah diterbitkan di dalam penerbitan saintifik melaporkan keberkesanan dan keselamatan fitosterol.

Struktur fitosterol adalah hampir sama seperti kolesterol. Dengan pengambilan fitosterol akan menyebabkan kolesterol bersaing untuk mendapatkan tapak penyerapan dalam sistem penghadaman. Hasilnya penyerapan kolesterol dihalang dan akan disingkirkan keluar bersama-sama fitosterol. Ini bermaksud, apabila anda mengambil lebih banyak fitosterol maka semakin kurang kolesterol yang diserap oleh tubuh dan semakin tinggi peluang untuk anda menurunkan paras kolesterol LDL.


BERAPA BANYAK FISTOTEROL YANG PERLU DIAMBIL?

Institut Kesihatan Kebangsaan Amerika 
mengesyorkan pengambilan 2,000mg Fitosterol dalam diet harian anda untuk membantu menurunkan paras kolesterol secara semulajadi.



PENYELESAIAN DENGAN SHAKLEE
Anda boleh mendapatkan 2,000mg Fitosterol dari PHYTOCOL-ST™ SHAKLEE iaitu satu formula proprietari.

Keistimewaan Shaklee :

♥ Rumusan mantap daripada beberapa jenis Fitosterol
♥ Membekalkan 2,000mg Fitosterol tumbuhan setiap hari
♥ Menepati 100% keperluan harian Fitosterol yang disyorkan oleh Institut Kesihatan Kebangsaan Amerika
♥ Tiada tambahan pengawet, pewarna, perisa atau pemanis
♥ Dijamin HALAL
Untuk memperolehi 2,000mg Fitosterol dengan makanan biasa, anda perlu memakan setiap hari :
- 200 biji lobak merah
- 70 keping roti gandum
- 425 biji tomato
Sanggupkah anda menelan makanan tersebut sebanyak itu sehari? Pertimbangkan.


Untuk hasil terbaik, makan Phytocol-ST™ Shaklee sebanyak 2 tablet, 2 kali sehari, bersama dengan makanan.



Phytocol-ST™ Shaklee boleh dimakan bersama Omega Guard Shaklee demi menjaga kesihatan anda. Di samping itu anda juga digalakkan mengamalkan CoQ Health Plus Shaklee yang boleh memoptimumkan manfaat Phytocol-ST™ Shaklee.



Phytocol-ST™ Shaklee dapat membantu mengawal paras kolesterol dalam tubuh. Oleh itu, ia disarankan kepada sesiapa sahaja yang ingin menjada kesihatan, tidak semestinya semata-mata untuk mereka yang mempunyai kolesterol tinggi sahaja. 



Phytocol-ST™ Shaklee adalah bebas gluten.

MAIN LEGO KAKAK

Baru je beli lego ni 2 hari lepas.. Bila kakak dah bina lego tu.. dia pun jemu.. bagi Adik main.

Adik pun enjoy jugak main walaupun tak jadi bentuk yang sepatutnya. Dia suka susun2 benda. Ok lah tu.. terhibur juga adik dengan lego kakaknya.


Buat teropong la pulak

Ni lepas dah jemu main... nak sepahkan pulak


NAK LELONG KATIL ADIK

Adik dah taknak tidur dalam katil ni. 
Siapa nak... saya nak lelong. Harga RM190 (Katil termasuk tilam yang dibeli di IKEA & sarung tilam)
Katil masih baru & dalam keadaan elok (beli masa lahirkan Adik 2 tahun lepas).

Harga boleh negotiate... 


Nak ke? Boleh contact saya ye. 0192896117









SHAKLEE SASAR JUALAN BERGANDA 2015

Petikan dari berita Utusan Online 8 Jun 2014
http://utusan.com.my/utusan/Korporat/20140608/ko_01/Shaklee-sasar-jualan-berganda


KUALA LUMPUR 7 Jun - Pengeluar produk kesihatan, Shaklee Products (M) Sdn. Bhd. (Shaklee) optimis untuk menambah bilangan pengedar bagi meningkatkan keuntungan jualan sebanyak dua kali ganda menjelang 2015.

Presiden Shaklee Malaysia, Victor Lim berkata, pihaknya positif dengan perkembangan syarikat jualan langsung itu yang sudah bertapak di negara ini dalam tempoh lebih sedekad.
"Pada tahun lepas, kami mencatatkan pertumbuhan jualan sebanyak 1,000% sejak 2008 dan untuk tahun 2015, kami menjangkakan peningkatan dua kali ganda mengatasi tahun lalu.
"Hal ini berikutan ramai yang menjadikan perniagaan jualan langsung sebagai sumber pendapatan sampingan kerana efisien dari segi kos, fleksibel dan tidak melibatkan risiko serta memerlukan modal yang minimum," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam persidangan kebangsaan tahunan Shaklee di Pusat Konvensyen Sunway Pyramid di sini hari ini.

Yang turut hadir Presiden Antarabangsanya, Bradford Richardson; Pengerusi merangkap Ketua Pegawai Eksekutif Shaklee Coorporation, Roger Barnett dan kira-kira 4,000 ahli dari seluruh negara.

Dalam majlis sama, Shaklee turut melancarkan produk baharu untuk menurunkan kadar kolesterol secara semula jadi yang di sempurnakan Timbalan Presiden dan Ketua Pegawai Sains Shaklee, Dr. Bruce Daggy.

Produk yang dinamakan Phytocol-ST itu dapat membantu melindungi pengguna daripada penyakit kardiovaskular yang menjadi pembunuh nombor satu dalam kalangan rakyat negara ini.
Sementara itu, kira-kira 1,000 ahli Shaklee menerima anugerah atas kejayaan serta pencapaian masing-masing dalam rangkaian penjualan produk kesihatan berkenaan.


Artikel Penuh: http://utusan.com.my/utusan/Korporat/20140608/ko_01/Shaklee-sasar-jualan-berganda#ixzz344KNkmKF
© Utusan Melayu (M) Bhd 


"Sale naik 200% tahun lepas."
BANGGAnya saya kerana saya dan anak-anak biz saya adalah salah seorang penyumbang sales yang naik tu!
Saya PASTI anda juga ingin menjadi sebahagian dari kami.
Tingkatkan Kesihatan anda dan orang tersayang dengan produk Shaklee!!!
Tingkatkan Pendapatan yang tiada limit dengan biznez Shaklee !!!
Tingkatkan masa terluang anda bersama keluarga tersayang dengan biznez Shaklee!!!

Marilah sertai kami ... ini adalah masanya. KLIK SINI untuk SERTAI.

8 June 2014

DOA ELAK DIROGOL



Assalamualaikum.

Wanita-wanita semua, yang telah berkahwin mahupun belum. Ayuh amalkan doa ini.
Bismillahirrahmanirrahim.







6 June 2014

PETUA HILANGKAN LELAH

Tanda2 diserang penyakit Asma (lelah dan semput)


  • Gangguan pada saluran pernafasan yang amat ketara
  • Pernafasan menjadi sesak berulang kali
  • Diikuti pula oleh batuk dan bernafas termengah2
  • Dada pesakit akan merasa sebak atau sempit
  • Serangan yang lebih teruk membuatkan pesakit batuk2 hingga membawa kepada muntah2

Tanda2 awalnya
Selepas beberapa hari ditimpa penyakit ini, pesakit mula mengalami sesak nafas yang berulang2
Pernafasan mengeluarkan suara bunyi yang halus seperti siulan (wheezing)
Keadaan sedemikian boleh berlaku selama beberapa hari dan mungkin berbulan2
Kemungkinan mendapat penyakit ini tidak dapat dielakkan

Sebab2 utama penyakit Asma (lelah dan semput)

Alergi seperti keadaan seseorang itu yang sensitif kepada sesuatu bahan tertentu seperti habuk + bahan2 pencemaran didalam udara yang disedutkan. Sensitif kepada kekabu + bulu ayam + habuk + bulu kucing + air batu + udara sejuk dan lain2. Ada yang sensitif atau alah kepada ais krim + beberapa jenis ikan + udang dan ubat.
Ubat2 seperti Aspirin boleh menyebabkan penyakit ini
Senaman yang berat boleh memburukkan keadaan penyakit

Penawar untuk penyakit ini



Pokok ekor Kucing
Petua pertama - Perah susu kambing asli atau beli yang dalam botol juga pun boleh dan minumlah secara mentah2 setiap pagi selepas atau sebelum makan. InsyaAllah.. penyakit lelah akan beransur hilang.

Petua kedua - Ambil beberapa helai daun atau tangkai bunga kecubung dan lembutkan dengan menggosok2 daun dengan tapak tangan dengan perlahan hingga betul2 lembut. Jemur daun tersebut hingga kering dan dibuat sebagai rokok. Amalkan 2 kali seminggu dengan perlahan2. InsyaAllah.. khasiat bunga kecubung dapat memulihkan penyakit ini

Petua ketiga - Ambil daun pokok ekor kucing + sedikit kapur sirih = digumpal atau di gosok2 hingga keluar buih. Ambil buihnya dan dilumurkan atau ditampal di bahagian bawah tekak (dekat halkum). Biarkan kering untuk beberapa jam. Amalkan 3 kali seminggu atau ikut kesenangan diri. 
(kredit kepada http://kongsibersamanora.blogspot.com)

Petua keempat - Paling mudah : 
Amalkan supplement Shaklee.

Supplement yang ramai telah amalkan dan feedback yang positif :
1) Vivix
2) Omega Guard
3) Nutriferon
4) Vitamin C (Sustained release atau chewable)
5) Alfalfa

Bagaimana Minyak Ikan Omega-3 mampu merawat Asma
Satu hidangan Omega Guard Shaklee mampu membekalkan 905mg Asid Lemak Omega-3 DHA dan EPA. Asid Lemak ini bertindak mengurangkan keradangan di saluran pernafasan yang menghalang laluan pernafasan mengecil dan kesukaran bernafas.

Ini disahkan melalui kajian Orang Eksimo yang hidup di kawasan sejuk merupakan kadar yang rendah menghidap Asma kerana makanan asasi mereka ialah Ikan.

"Omega-3 fatty acids are known to reduce inflammation. Because asthma is a disease caused by airway inflammation that leads to airway hyper-responsiveness and airway narrowing, and because Eskimos, who eat large amounts of fish have a low rate of asthma, researchers theorized that fish oil might benefit asthma sufferers." Sumber: LiveStrong

Terdapat kajian yang mendapati pengambilan asid lemak Omega-3 serba sedikit membantu mengatasi penyakit lelah. Asid lemak Omega-3 bersifat antiradang. Kerana itu ia sangat baik diambil oleh mereka yang mengalami masalah berkaitan keradangan, seperti asma (radang pernafasan), Artritis reumatoid, dan sebagainya.

Menurut Kajian Klinikal University Of Maryland; Seramai 29 kanak-kanak telah diberi makan minyak Ikan yang tinggi kandungan DHA dan EPA selama 10 tahun mampu mengurangkan simpton asma berbanding mereka yang mengamalkan placebo.

Kajian di Jepun pula mendapati; Seramai 32 pesakit COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Desease) yang dibekalkan dengan supplement minyak ikan selama 3 bulan tahap kesihatan mereka semakin meningkat.

Tujuan pengambilan Minyak Ikan seperti OmegaGuard Shaklee ini juga untuk mengelakkan dari pesakit Asma ini berterusan bergantung kepada ubat Asma yang kebanyakannya mengandungi Steroid. OmegaGuard ini bertindak seperti Steroid namun tidak memberi kesan untuk jangka masa panjang.

PENYELIDIK MENCADANGAKAN 
SUPPLEMENT BERUNSURKAN ASID LEMAK OMEGA-3 ADALAH SELAMAT UNTUK MERAWAT MASALAH PARU-PARU DAN PERNAFASAN

Testimoni 

BLOGWALKING

Assalamualaikum
Saya baru nak mula berjalan ke blog blogger lain.
Kalau nak ikutkan dah setahun saya berblog. Eh.. baru setahun jagung. 

Kalau nak ikutkan dah biasa melawat dan membaca blog blogger lain, tapi tak pernah blogwalking...err.. tak sama ke melawat/membaca blog dengan blogwalking? 


Jom baca seterusnya berkenaan blogwalking ni... sama2 belajar bagi yang belum tahu.

Dari googling.. banyak juga persamaan blogger tentang blogwalking ni.

Salam ukhuwwah. Lepas ni saya nak mula blogwalking... semoga mendapat ramai kenalan selepas ini.

p/s : saya paling suka (setakat ini) blog ini :
http://www.hasrulhassan.com/ 
kerana beliau banyak tips tentang blogwalking.

Ruzana Ibs, 0192896117


(1)http://asalmasukduit.blogspot.com/ kata 

BlogWalking diibaratkan seperti berjalan diatas padang pasir atau persisiran pantai, anda akan meninggalkan JEJAK yang ditumpukan dalam blog ini. 

Lagi mudah Berjalan ke BLOG orang lain dan tinggalkan add blog kita. 

Di dalamBlogwalking, anda akan berjalan ke alam maya ini iaitu dari satu blog atau web ke blog yang lain dan setiap persinggahan itu anda meninggalkan JEJAK iaitu URL Blog anda! 

Bagaimana hendak meninggalkan jejak ialah dengan memberi komen pada artikel atau di shoutbox blog-blog yang anda singgah itu.

Blogwalking ibarat sapaan dan teguran anda kepada jiran anda. Ataupun sesuatu kumpulan yang membincangkan isu yang anda minati. Di situ timbul satu perkataan ‘hidup saling memberi’. 

Pertukaran idea dan buah fikiran mula terbina.


(2)http://mancisdahbasah.blogspot.com/kata

Blog walking ni adalah salah satu cara termudah dan paling simple untuk menambah trafik ke blog.


Cara dia: Pergi ke blog sapa-sapa pun, tak kiralah yang kenal ataupun tak kenal, yang berkaitan dengan blog kita atau pun tidak. 


Yang paling mujarab ialah kalau blog tu blog yang famous dan tinggi dia punya traffic. Tapi secara simplenya, tak kisah.. blog apa-apa pun ok.


Tulislah komen kat blog tu. Tapi jangan lupa tinggalkan nama dan kita punya blog address. Kalau tak tinggalkan address blog kita.. sia-sia ajer. 


Aku bagi contoh kat gambar bawah ni:



Lepas pilih Name/URL, dia akan keluar box untuk isi nama dan alamat blog. Tulislah komen-komen yang berisi, bernas dan berkaitan dengan posting. Kalau tidak, nanti tuan punya blog akan delete jer komen kita tu, ataupun paling buruk dia label kita sebagai spammer. Tak ke naya tu...


Lagi satu ialah tinggalkan komen pada shoutbox seperti pada gambar berikut:
Taiplah apa-apa mesej dlm shoutbox tu, dan jangan lupa letak nama dan address url blog kita ( kalau namanya URL kena tulis bermula dari http... misalnya :
http://mancisdahbasah.blogspot.com adalah URL blog aku).
Tulislah komen yang berkaitan dengan blog yang kita lawati tu, barulah seronok tuan punya blog, dan dia pun rasa seronok juga nak melawat blog kita.

Sebenarnya, kalau kita tinggalkan nama dan address blog kita, bukan tuan punya blog sahaja yang akan jenguk kita punya blog, malah pelawat-pelawat blog tersebut juga mungkin akan tersesat juga ke blog kita. Lebih baik lagi sekiranya robot search engine pun melawat blog kita dan menakrifkan link tersebut sebagai backlink yang baik...jadi naiklah kita punya page ranking dari kacamata search engine. Bila ranking pada search engine tinggi, trafik pun jadilah tinggi juga.


Tulislah komen kat 10-20 blog satu hari, dalam sebulan sure trafik kat blog korang akan mendadak naik


(3)http://webcache.googleusercontent.com/ kata

Blogwalking adalah sebuah kegiatan mengunjungi blog-blog lain, lalu meninggalkan jejak disetiap blog yang dikunjungi. Anda dapat meninggalkan jejak dengan cara mengomentari blog tersebut maupun komentar di buku tamu yang disediakan oleh blog itu. 

Nah, dari penjelasan diatas dapat kita ambil manfaat dari blogwalking tersebut. Berikut manfaatnya. 
Blogwalking akan membuat silaturahmi kita dengan sang pemilik blog lainnya menjadi lebih dekat. Kenapa bisa begitu? Sebab,blog yang kita komentari akan membuat pemilik blog melihat komentar dan mengunjungi blog kita lalu dia pun mengenal blog kita. Dari sanalah akan lahir interaksi yang tentu akan mempererat silaturahmi kita dengan pemilik blog.

Semakin banyak kita melakukan blogwalking otomatis banyak link blog kita di setiap blog yang kita komentari. Semakin banyak link tersebut otomatis membuat blogger lain mengetahui keberadaan blog kita. 

Makin banyak yang tahu blog kita maka reputasi blog kita juga semakin populer.

Karena banyak manfaat yang bisa didapat dari kegiatan blogwalking, maka tidak ada salahnya untuk melakukan kegiatan ini secara rutin.

5 June 2014

STEROL & STANOL - RENDAHKAN KOLESTEROL LDL

Saya pasti anda semua ramai yang pernah makan makanan merendahkan kolesterol seperti walnut, salmon dan oatmeal. Tetapi apakah anda pernah makansterol atau stanol?

Kebanyakan pakar mengatakan "Dengan memakan sterol dan makanan yang mengandungi stanol adalah cara yang mudah untuk menurunkan kolesterol LDL anda, yang membantu mengurangkan risiko penyakit jantung" kata Ruth Frechman, RD, seorang jurucakap Persatuan Dietetik Amerika (ADA).

Sterol dan stanols adalah bahan yang berlaku secara semulajadi dalam jumlah yang kecil dalam kebanyakan bijirin, sayur-sayuran, buah-buahan, kekacang, kacang, dan benih. Oleh kerana ia mempunyai sifat merendahkan kolesterol yang tinggi, pengeluar makanan telah mula menambah bahan ini ke dalam makanan proses.

Bagaimana Sterols dan Stanols Membantu?
Pada peringkat molekul, sterol dan stanols nampak lebih mirip seperti kolesterol. Oleh itu, apabila ia bergerak melalui saluran penghadaman anda, ia dapat menembusinya. Ia boleh mencegah kolesterol sebenar daripada diserap ke dalam aliran darah anda. Daripada membuatkan arteri anda tersumbat, kolesterol jahat tersebut akan keluar bersama najis.


RuthFrechman memberitahu WebMD. "Kajian menunjukkan bahawa tiga hidangan sehari boleh mengurangkan kolesterol sebanyak 20 point."

4 June 2014

AGE : ADVANCED GLYCATION END PRODUCT

Seiring bertambahnya usia, manusia mungkin tidak dapat melakukan aktiviti seperti yang dilakukan kanak-kanak. Mungkin anda masih boleh berlari, tetapi tidak seperti sebelumnya. Anda mungkin berasa anda masih muda, namun tubuh anda tidak mengatakan demikian.Ini menunjukkan anda sedang mengalami penuaan.

Apa yang menyebabkan penuaan?

Para penyelidik telah menemukan suatu persenyawaan yang ada di dalam tubuh manusia yang merupakan faktor utama dalam proses  penuaan. Persenyawaan tersebut dinamakan Advanced Glycation End Product (AGE). Ia  terbentuk ketika di dalam tubuh melalui makanan dan minuman yang kita konsum setiap hari. Protin dan gula yang berlebihan bergabung menjadi satu. Tubuh manusia memerlukan protin dan gula sebagai bahan bakar fungsi tubuh yang normal, namun ketika terjadi kelebihan gula dalam darah, maka ia akan melekat pada molekul protin. Inilah yang menyebabkan AGE terbentuk. Tubuh memiliki mekanisme pertananan alami untuk melindungi dirinya dari efek berbahaya yang ditimbulkan oleh AGE. Namun jumlah AGE yang terbentuk di dalam tubuh yang menjadi terlalu banyakakan menjadi penyebab mengapa otot manusia tidak selentur dan selincah seperti sebelumnya. 

AGE juga terbentuk dalam jaringan kulit yang menuju kepada kedutan yang menampakkan anda tua. Namun penuaan tidak hanya mengenai kedutan. Yang baiknya.. kedutan tidak akan membunuh anda tapi jumlah akumulasi AGE di dalam organ tubuh  anda yang mungkin membunuh anda.

Jumlah AGE yang rendah dapat mendukung kesihatan jantung, meningkatkan fungsi otak, menjaga kulit dari menua, memeliharan kesihatan  pencernaan, meningkatkan ketajaman mata dan juga melindungi serta meningkatkan kesihatan hati dan ginjal. Dengan menjaga jumlah AGE daripada bertambah akan membuat hidup anda lebih bersemangat dan lebih awet muda.

Tubuh manusia memiliki daya tahan untuk menyingkirkan AGE dari dalam sistem tubuh sebelum mereka membahayakan organ tubuh kita. Dari masa ke semasa, jika terabai, tanpa pengetahuan kita, AGE akan terkumpul (accumulate) lebih cepat berbanding kemampuan tubuh kita. Akhirnya AGE meningkat dan menyebabkan masalah kesihatan organ tubuh serta otot.

Akumulasi AGE ini adalah sebahagian dari penyebab terjadinya penuaan dan kerosakan organ tubuh. Bukan itu sahaja, peningkatan AGE yang tinggi juga akan menyebabkan tubuh menghidapi penyakit serius seperti Obesiti, kesakitan Ginjal, Jantung & Pembuluh Darah, Mata serta Otak.

AGE bukan sahaja berperanan dalam proses penuaan tetapi terhadap masalah kesihatan yang lain yang disebut di atas.
Anda harus mengambil tahu jumlah AGE dalam tubuh anda.Sama seperti anda ambil tahu tekanan darah anda. Jika anda dapat monitor jumlah AGE secara rutin, makan anda dapat mengawal jumlah AGE. 

Salah satu cara mengawal jumlah AGE anda adalah dengan memerhatikan apa yang anda makan.Diet ketat dengan banyak mengamalkan buah-buahan dan sayur-sayuran segar dapat membantu anda menurunkan jumlah AGE anda dan mencegah pembentukannya.



3 June 2014

KUKU CEKAM / CAGU


Dah seminggu ibu jari saya sakit. Seriau rasa kalau terkena sesuatu atau terpegang. Apa ya namanya.. cengkam atau cekam? Bila google, ramai yang tulis cekam. Mana-mana pun boleh kot. Perkataan lain adalah cagu. Rasanya mula kena sebab terlebih potong kuku sampai pendek. So bila dia tumbuh..dia cucuk isi tepi. Mungkin juga disebabkan isi kuku dimasuki pasir.

Harini baru tergerak hati nak cari petua hilangkan cekam ni... selain makan Nutriferon (pun baru nak makan harini)...dan teruskan amalan makan Vitamin C & E.

Banyak rupanya petua untuk hilangkan cekam.. saya nak cuba yang paling mudah dulu. Oh ya, dalam petua yang saya baca ni.. minyak vitamin E pun boleh dicuba.. dah ada tu boleh cuba la.


PETUA PERTAMA saya jumpa di Petua Sejagat (saya copy bulat2)
#1 Sebagai permulaan anda boleh cuba dengan menggunakan daun inai. :)
Daun Inai
1. Mula-mula, ambil segenggam daun inai dan tumbuk sampai halus.
2. Kemudian, balutkan pada ibu jari anda yang kena cagu tu.
3. Biarkan sampai ia kering dan barulah anda buangkan inai tadi.
4. Jika cagu anda masih belum surut, ulangi langkah 1 - 3 di atas.

#2 Jika cara di atas masih tak berkesan, cuba anda gunakan daun keembung putih pula.

Keembung Putih
i. Ambillah 8 helai daun keembung putih dan tumbuk sampai halus.
ii. Balutkan pada ibu jari anda yang ada cagu tadi.
iii. Lepas tu, bungkus pula balutan tu dengan plastik.
iv. Sejam kemudian, barulah anda buka bungkusan dan balutan tadi.
v. Teruskan langkah i hingga iv di atas sampailah cagu anda tu sembuh.

#3 Langkah terakhir yang boleh anda ikhtiarkan ialah cuba anda pergi ke kedai ubat sensei. Kedai ubat-ubatan orang Cina tuh.


Anda tanyakan kat tokei kedai tu ada tak ubat cagu. Biasanya mereka akan tanya nak ubat cecair atau krim.

Pilih yang cecair (saya kurang ingat nama spesifik ubat ni). Tapi warna cecair tu agak gelap. Macam warna ubat batuk, tapi cair sikit lah. Ia diletakkan dalam botol kecil macam botol ubat mata yang ada di klinik-klinik.
Sebab cecair ni akan menyerap secara lebih menyeluruh kat kuku dan ibu jari anda.

Caranya begini;


a. Lap atau bersihkan dulu ibu jari anda.

b. Titiskan saja ubat tersebut kat ibu jari yang cagu tu.
c. Kalau boleh, ibu jari anda tu jangan dikenakan air untuk beberapa jam.
d. Rasanya taklah perit sangat bila letak ubat tuh. Kalau sakit, mungkin sekejap aje.
Cuma kesannya untuk cara ke #3 ni adalah bila dah sembuh nanti, kuku anda kurang cantik sikit lah. Sebab warna kuku tu akan jadi lain sikit. Mungkin makan masa bertahun untuk kembali kepada warna asal.

PETUA KEDUA saya jumpa di Pen Merah.com (saya copy bulat2)

Guna Alkohol/ Etanol
1.  Beli alkohol kalau boleh jenis etanol.
2. Beli putik kapas
3. Selepas mandi atau setiap kali kaki tersebut basah, celupkan putik kapas ke dalam etanol dan titiskan ke tempat cengkam tersebut.
4. Dengan menggunakan putik kapas yang tadi, ratakan ke semua bahagian cengkam. Sila tekan dengan lembut menggunakan putik kapas tersebut agar etanol tersebut dapat memasuki segenap ruang dan bahagian pada cengkam. Kalau tidak mencukupi, titiskan lagi dengan etanol baru. Tekan-tekan lagi agar ia meresap ke segenap pelusuk kawasan tersebut.
5. Biarkan dalam seminit.
6. Ambil putik kapas bersih yang baru dan serap segala campuran etanol dengan nanah tersebut sehingga benar-benar kering. Buang putik kapas tersebut.
7. Ulang langkah langkah 3, 4, 5 dan 6 di atas selama 2 kali lagi agar segala nanah sudah keluar dari segenap bahagian cengkam. Kalau masih ada nanah yang belum habis keluar, ulang lagi langkah ini.
8. Setelah sembuh, elakkan memakai kasut dengan kaki yang basah. Elakkan kasut yang sempit. Jangan potong kuku berbentuk U tetapi potonglah berbentuk pahat tetapi bahagian hujung tepi di kiri dan kanan di  curve (bulatkan) kan sedikit.

Etanol adalah satu bahan pembunuh kuman dan dalam rawatan ini, ia membersihkan segala kuman di kawasan cagu tersebut. Selain membunuh kuman, penggunaan etanol ini juga sangat baik bagi mengeringkan kawasan jangkitan bagi mengelakkan kuman baru membiak di kawasan tersebut.


Guna Limau Nipis / Limau Kasturi

Kalau tak menjadi, korang boleh guna tips kedua pulak.;
Ambil sebiji limau nipis atau kasturi, dipotong sedikit bahagian atasnya.
Bakar limau tersebut sehingga warna bertukar kekuningan.
Biarkan limau berkenaan suam suam kuku.

Selepas itu, cucuk bahagian jari yang mencengkam atau bernanah itu pada bahagian limau yang telah dipotong tadi.


PETUA KETIGA saya jumpa di Rileks (saya copy bulat2)

Bila kuku kena cekam, jangan dedahkan ibu jari yang kena cekam tu pada persekitaran yang kotor. Contohnya habuk dan pasir. Kalau tak, makin bertambah teruk sakitnya. Lepas tu, jangan kasi cekam kena air selalu.. Nanti kalau air masuk dalam celah-celah kuku yang kena cekam tu, ia akan jadi bernanah.

Cara Potong Kuku Cekam:

Bila dah terlanggar dan rasa sakit tu… mmg dah masa utk potong kuku cekam…so sila rendam kaki sampai kuku lembut atau pon potong lepas mandi la…pastu sepit kuku bila dah nak sampai ujung2 tu aku akan sepit kuku tu (x sampai putus) dan koyakkan ke dalam yg cengkam tu…

Rawatan Herba

Lepas kuku dah terpotong… korang tepek inai la.. atau daun bunga keembong + kunyit = tumbuk lumat dan tampal…. buat sampai baik
Daun keembung – daun ditumbuk lumat & tampalkan pada cagu.
Bunga keembung – juga boleh hilangkan bisa gigitan ( bunga diramas hingga berlendir & tampalkan pada gigitan)
Ambil inai dan tumbuk bersama air (seeloknya inai mekah) -inai tersebut letakkan di kuku yg cagu -insyaallah…. jika selalu diamalkan cagu akan kering dan beransur hilang dan tidak akan berasa sakit lagi.
Anda boleh juga menggunakan campuran inai dan garam digiling/kisar sehingga halus. Tampalkan pada cagu tersebut. Cagu akan beransur pulih. Letak inai, bungkus, besok pagi buka.. then biar kan jek.. jgn kene air sgt .Amalkan pakai inai kat jari kaki yg selalu kene cekam kuku.

Diet

Eating a lot of oranges and citrus fruits rich with Vitamin C will help boost your immune system hence protect against bacteria and fungus.

Rawatan Minyak / Oils

Gamat cap puteri, alhamdulillah…lepas sapu2 n urut2 kat kuku tu, terus la sampai skang baik…bersyukur sgt2…try la…MINYAK GAMAT CAP PUTERI ya. Satu Lagi jangan lupa minyak Mestika. Bagus juga untuk ubati cagu. Letak je minyak kat kuku kena cagu tuh.

Dengan menyapu minyak but2 ini 2-3 kali sehari (lebey pun tak pa ) selama beberapa hari, Syukur alhamdulillah cekam beransur2 hilang dan kuku pun tidak sakit lagi.


Clove oil, lavender oil, red rosemary oils, lemon grass oil, Tea tree oil, oil of oregano and Epsom salts have antifungal and antibiotic properties, so they will help contain the toe nail fungus.


Vicks Vapor Rub- Before doing this, one has to trim the nails as short as possible. Then, one applies hydrogen peroxide to the toes before applying Vicks vapor rub. Apply a generous amount of Vick vapor on the affected toes before bedtime, and then cover it with a sock. leave this on overnight.


Oil of oregano can be applied directly on the infected nail. use it twice a day for an unlimited number of days until the infection clears. oil of oregano may not be good for pregnant women or those who have an iron deficiency problem.


Tea Tree Oil- applied directly to the infected nail. Put a few drops of it on the affected nail everyday. The oil will produce better results if you rub it in. It is in fact so strong that concentrated amounts of tea tree oil may cause skin irritation. You should therefore settle for a diluted preparation.


Vitamin E – The oil can be rubbed on and under the nail using a cotton swab. it should be used as often as twice a day or a few times a week.


Rawatan Ubat Sapu Jenis Krim / minyak

Pegi farmasi minta ubat cream nama dia Ecocot. Insya-Allah cepat baik. Letak banyak2 sikit cream ni kat tempat yg kena cagu tu.klinik ni..dia bagi fusidic cream..sapu..alhamdullillah…baik…

Zetaclear key ingredients include tea tree oil, lavender oil and clove oil, which are nature’s antibiotics which helps to clears away nail fungus.


Leucatin spray solution go beneath the surface of the nail and begin eliminating the infection. Leucatin eliminate nail fungus infection in seven days.pakai scholl talc powder tu kat kuku cekam.. tu boleh reduce sakit tu – botol warna kuning (cam warna trademark dr scholl)


Perahkan sedikit air limau kepada kuku yg mencengkam pada daging (cagu). Biarkan selama beberapa minit. Jika boleh, potonglah kuku yg termasuk dalam daging tersebut. Lakukan 2 kali sehari dgn menitikkan air limau pada cagu. Cagu akan beransur pulih.


Letak kapur sirih kat tempat cekam (daily)…alhamdulillah 2-3 bulan lps tuh cekam surut & skang langsung xde lagi…ok letak kapur sirih sbb x sakit & rase sejuk aje kat jari tuh.


Common Household materials such as Listerine (mouth wash), Hydrogen Peroxide and Vicks vapor rub are common home remedy for nail fungus because of its antiseptic properties. Some have even reported that their nail fungus have disappeared only a few days since they’ve tried these alternative cures. They mix these ingredients with water and then soak their toes in it for around 30 minutes a day.


Mouthwash – soak your nails in a bowl of mouthwash for a few minutes a day. Some may combine mouthwash with hydrogen peroxide.


Vinegar (apple cider or cane vinegar) – is acidic and antiseptic. You can apply directly on the affected nail. An alternative would be to soak your nail on a basin with equal portions of vinegar and lukewarm water. Or Soak your nails in a container of vinegar once or more times a day. nail fungus problem will disappear in a week.


TAK MAHU KETINGGALAN INFO?

Name

Email *

Message *

Klik Like jika anda rasa blog ini bermanfaat :) TQ.









Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RuzanaIbs.com Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign