29 May 2013

SUPPLEMEN UNTUK IBU MENGANDUNG

Tahun ni ramai rakan karib yang mengandung. Ada yang anak sulung, anak kedua, anak keempat pun ada. Tahniah semua... alhamdulillah!

Nak makan apa supaya bayi sihat, ibu pun sihat? Tak boleh sembarangan makan, sebab apa yang ibu makan akan beri kesan kepada kandungan. Semasa trimester pertama orang tua-tua pesan jangan makan makanan yang tajam seperti nenas, air berkarbonat, air tebu... kena makan makanan berkhasiat terutama yang ada protin, asid folik, kalsium dan sebagainya. Nak senang makan vitamin je. Insya Allah dapat khasiat-khasiat yang diperlukan ibu mengandung dan bayi dalam kandungan tu.

Trimester Pertama (sehingga kandungan berusia 12 minggu)

Semasa trimester pertama tubuh akan mengalami banyak perubahan. Perubahan hormon menjejaskan hampir setiap sistem organ dalam tubuh kita. Perubahan yang mungkin dialami semasa trimester pertama termasuk keletihan melampau, payudara bengkak, sakit perut, tekak loya dan muntah (morning sickness). Mengidam atau membenci makanan tertentu, perubahan mood, sembelit, perlu membuang air kecil lebih kerap, sakit kepala, pedih ulu hati, penambahan berat badan atau penurunan... owh, banyak lagi.


Vitamin yang sesuai untuk Trimester Pertama

a) Vita-Lea dengan zat besi
    - Vita-Lea adalah Multivitamin, tak perlu makan Obimin lagi 
    - Makan 1 biji sehari

b) Vitamin B Complex

    - Ada 8 komponen vitamin B dalam B Complex ni, termasuk Asid Folik
    - Makan 1 biji sehari

c) Vitamin C (Sustained Release)

    - Mengukuhkan sistem imunisasi
    - Kurangkan gusi berdarah (ibu mengandung selalu kena penyakit gusi berdarah)
    - Kurangkan stretch mark kat perut & peha 
    - Kurangkan rasa loya (kalau makan chewable Vit C boleh kemam untuk hilangkan rasa loya-tapi kena makan 3-5 biji sehari kerana kandungan dosnya rendah sikit dari Sustained release Vitamin C untuk dewasa)
    - Makan 1 biji sehari

d) Ostematrix

    - Setiap 1 biji Ostematrix mengandungi 250mg Kalsium
    - Ibu mengandung perlukan sekurang-kurangnya 1000mg Kalsium sehari
    - Bayi akan menyerap Kalsium dari ibu... kalau tak cukup Kalsium, ibu boleh mengalami       osteoporosis di masa depan... tulang cepat reput... oh no no.
    - Makan 4 biji sehari
    - Sesiapa yang tak suka minum susu atau alah dengan susu lembu, elok lah makan ostematrix ni. Macam saya suka sangat susu lembu tapi malas nak beli. Dan rasanya lagi jimat dan cepat makan ostematrix.


Trimester 2 dan 3 (sehingga kandungan berusia 38 minggu)



Pada minggu ke-18 ultrasongrafi sudah boleh dilakukan untuk memeriksa kesempurnaan janin, kedudukan plasenta dan kemungkinan bayi kembar.

Pada minggu ke 20 hingga 21 rangkaian kuku, kulit dan rambut berkembang dan mengeras. Indera penglihatan dan pendengaran janin mulai berfungsi. Kelopak mata sudah dapat membuka dan menutup. Janin (fetus) mulai tampak sebagai susuk manusia dengan panjang 30 cm.


Pada minggu ke-24 hingga 40 semua organ tumbuh sempurna. Janin menunjukkan aktiviti motor yang diselaraskan (menendang, menyucuk) serta tempoh tidur dan bangun. Masa tidurnya jauh lebih lama dibandingkan masa bangun. Paru-paru berkembang pesat menjadi sempurna. 

Pada bulan ke-9, janin mengambil kedudukan kepala di bawah, siap untuk dilahirkan. Berat bayi lahir berkisar antara 3 -3.5 kg dengan panjang 50 cm.


Vitamin yang sesuai untuk Trimester 2 dan 3
Kesemua vitamin (a) hingga (d) ditambah dengan 2 supplement yang berikut:

1) Omega Guard
   - 1 tablet sehari. 
   - DHA dan EPA dari Omega penting untuk pembentukan otak dan mata bayi. 
   - Untuk ibu mengandung pula, ia membantu mengawal paras kolesterol dalam badan.

2) Energizing Soy Protein
   - Bancuh 1 sudu ESP ke dalam secawan air dan diminum (air kosong atau apa-apa saja minuman pilihan termasuk jus buah-buahan, kecuali kopi & teh).
  - Sekali sehari
  - ESP ini akan memberikan tenaga berterusan, supaya ibu mengandung tidak cepat letih, selain mencantikkan kulit & mengurangkan "stretch-mark effect".




*Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit*



Untuk tempahan dan konsultansi percuma, sila hubungi saya di 0192896117

Love,
Ruzana Ibrahim
Shaklee Independent Distributor ID no 894551
Call/Whatsapp/Sms : 0192896117
Email : ruzana.ibs@gmail.com

TAK MAHU KETINGGALAN INFO?

Name

Email *

Message *

Klik Like jika anda rasa blog ini bermanfaat :) TQ.









Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RuzanaIbs.com Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign