6 June 2014

BLOGWALKING

Assalamualaikum
Saya baru nak mula berjalan ke blog blogger lain.
Kalau nak ikutkan dah setahun saya berblog. Eh.. baru setahun jagung. 

Kalau nak ikutkan dah biasa melawat dan membaca blog blogger lain, tapi tak pernah blogwalking...err.. tak sama ke melawat/membaca blog dengan blogwalking? 


Jom baca seterusnya berkenaan blogwalking ni... sama2 belajar bagi yang belum tahu.

Dari googling.. banyak juga persamaan blogger tentang blogwalking ni.

Salam ukhuwwah. Lepas ni saya nak mula blogwalking... semoga mendapat ramai kenalan selepas ini.

p/s : saya paling suka (setakat ini) blog ini :
http://www.hasrulhassan.com/ 
kerana beliau banyak tips tentang blogwalking.

Ruzana Ibs, 0192896117


(1)http://asalmasukduit.blogspot.com/ kata 

BlogWalking diibaratkan seperti berjalan diatas padang pasir atau persisiran pantai, anda akan meninggalkan JEJAK yang ditumpukan dalam blog ini. 

Lagi mudah Berjalan ke BLOG orang lain dan tinggalkan add blog kita. 

Di dalamBlogwalking, anda akan berjalan ke alam maya ini iaitu dari satu blog atau web ke blog yang lain dan setiap persinggahan itu anda meninggalkan JEJAK iaitu URL Blog anda! 

Bagaimana hendak meninggalkan jejak ialah dengan memberi komen pada artikel atau di shoutbox blog-blog yang anda singgah itu.

Blogwalking ibarat sapaan dan teguran anda kepada jiran anda. Ataupun sesuatu kumpulan yang membincangkan isu yang anda minati. Di situ timbul satu perkataan ‘hidup saling memberi’. 

Pertukaran idea dan buah fikiran mula terbina.


(2)http://mancisdahbasah.blogspot.com/kata

Blog walking ni adalah salah satu cara termudah dan paling simple untuk menambah trafik ke blog.


Cara dia: Pergi ke blog sapa-sapa pun, tak kiralah yang kenal ataupun tak kenal, yang berkaitan dengan blog kita atau pun tidak. 


Yang paling mujarab ialah kalau blog tu blog yang famous dan tinggi dia punya traffic. Tapi secara simplenya, tak kisah.. blog apa-apa pun ok.


Tulislah komen kat blog tu. Tapi jangan lupa tinggalkan nama dan kita punya blog address. Kalau tak tinggalkan address blog kita.. sia-sia ajer. 


Aku bagi contoh kat gambar bawah ni:



Lepas pilih Name/URL, dia akan keluar box untuk isi nama dan alamat blog. Tulislah komen-komen yang berisi, bernas dan berkaitan dengan posting. Kalau tidak, nanti tuan punya blog akan delete jer komen kita tu, ataupun paling buruk dia label kita sebagai spammer. Tak ke naya tu...


Lagi satu ialah tinggalkan komen pada shoutbox seperti pada gambar berikut:
Taiplah apa-apa mesej dlm shoutbox tu, dan jangan lupa letak nama dan address url blog kita ( kalau namanya URL kena tulis bermula dari http... misalnya :
http://mancisdahbasah.blogspot.com adalah URL blog aku).
Tulislah komen yang berkaitan dengan blog yang kita lawati tu, barulah seronok tuan punya blog, dan dia pun rasa seronok juga nak melawat blog kita.

Sebenarnya, kalau kita tinggalkan nama dan address blog kita, bukan tuan punya blog sahaja yang akan jenguk kita punya blog, malah pelawat-pelawat blog tersebut juga mungkin akan tersesat juga ke blog kita. Lebih baik lagi sekiranya robot search engine pun melawat blog kita dan menakrifkan link tersebut sebagai backlink yang baik...jadi naiklah kita punya page ranking dari kacamata search engine. Bila ranking pada search engine tinggi, trafik pun jadilah tinggi juga.


Tulislah komen kat 10-20 blog satu hari, dalam sebulan sure trafik kat blog korang akan mendadak naik


(3)http://webcache.googleusercontent.com/ kata

Blogwalking adalah sebuah kegiatan mengunjungi blog-blog lain, lalu meninggalkan jejak disetiap blog yang dikunjungi. Anda dapat meninggalkan jejak dengan cara mengomentari blog tersebut maupun komentar di buku tamu yang disediakan oleh blog itu. 

Nah, dari penjelasan diatas dapat kita ambil manfaat dari blogwalking tersebut. Berikut manfaatnya. 
Blogwalking akan membuat silaturahmi kita dengan sang pemilik blog lainnya menjadi lebih dekat. Kenapa bisa begitu? Sebab,blog yang kita komentari akan membuat pemilik blog melihat komentar dan mengunjungi blog kita lalu dia pun mengenal blog kita. Dari sanalah akan lahir interaksi yang tentu akan mempererat silaturahmi kita dengan pemilik blog.

Semakin banyak kita melakukan blogwalking otomatis banyak link blog kita di setiap blog yang kita komentari. Semakin banyak link tersebut otomatis membuat blogger lain mengetahui keberadaan blog kita. 

Makin banyak yang tahu blog kita maka reputasi blog kita juga semakin populer.

Karena banyak manfaat yang bisa didapat dari kegiatan blogwalking, maka tidak ada salahnya untuk melakukan kegiatan ini secara rutin.

TAK MAHU KETINGGALAN INFO?

Name

Email *

Message *

Klik Like jika anda rasa blog ini bermanfaat :) TQ.









Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RuzanaIbs.com Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign