15 July 2014

INSOMNIA (GANGGUAN TIDUR)

INSOMNIA atau Gangguan Tidur adalah keadaan yang memberi kesan terhadap berapa lama dan bagaimana anda tidur. Pelbagai punca mungkin dari tabiat buruk yang membuat anda terjaga hingga ke masalah perubatan yang mengganggu kitaran tidur anda. Tidur yang tidak mencukupi adalah masalah yang serius yang menimbulkan ancaman kepada kesihatan dan keselamatan anda.



Bahaya KurangTidur? 
Kurang tidur boleh memberi kesan kepada hampir setiap aspek kehidupan harian. Kajian telah menunjukkan kaitan kurang tidur dengan kemalangan kereta, masalah hubungan, prestasi kerja yang teruk, kecederaan yang berkaitan dengan kerja, masalah ingatan, dan gangguan mood. Kajian terbaru juga menunjukkan gangguan tidur boleh menyumbang kepada penyakit jantung, obesiti dan kencing manis.



Tanda-tanda Gangguan Tidur 
Simptom adalah berbeza bergantung kepada jenis penyakit tidur tetapi yang berikut mungkin antara simptomnya:
-Rasa mengantuk yang berlebihan di siang hari
-Masalah hendak tidur atau kekal untuk tidur
-Berdengkur semasa tidur
-Rasa tidak selesa pada kaki di waktu malam



Kitaran tidur 
Terdapat dua bentuk tidur: REM sleep dan Non-REM sleep. REM (rapid eye movement) bermaksud pergerakan mata yang cepat dan dikaitkan dengan bermimpi. Ia menyumbang 25% daripada tidur biasa, datang dalam tempoh yang lebih lama ke arah pagi. Selebihnya masa tidur kita dihabiskan dalam Non-REM, yang terdiri daripada empat peringkat dari tidur yang tidur ayam (peringkat 1) hingga ke tidur nyenyak (peringkat 4). Gangguan tidur mengganggu kitaran biasa tidur, mencegah rehat secukupnya.



Berapa lama tidur adalah mencukupi? 
Keperluan tidur berbeza dari seorang ke seorang, tetapi garis panduan umum ialah:
16 jam untuk bayi
9 jam untuk remaja
7-8 jam untuk orang dewasa
Perlu diingat bahawa beberapa orang dewasa selesa dengan tidur selama  5 jam dan ada yang perlu sehingga 10 jam satu malam.



Insomia
Kebanyakan orang mempunyai masalah tidur sekali dalam seketika, tetapi apabila masalah ini masih wujud malam berganti malam, anda mungkin mempunyai insomnia. Orang yang  insomnia mungkin berjaga selama berjam-jam sebelum tidur. Mereka mungkin bangun terlalu awal dan tidak dapat tidur semula. Atau mereka boleh bangun berulang kali sepanjang malam. Insomnia adalah perkara yang paling biasa di Amerika Syarikat.



Insomnia dan Tabiat Sebelum Tidur
Dalam banyak kes, insomnia adalah berkaitan dengan tabiat sebelum tidur yang kurang elok. Ini merujuk kepada tabiat buruk yang mengganggu tidur. Contohnya minum kopi di waktu petang atau malam, merokok atau makan makanan berat sebelum tidur, tidur pada waktu yang berbeza setiap malam, atau tidur dengan televisyen atau lampu bernyala.


Insomnia dan Kesihatan Mental
Masalah kesihatan mental boleh menyebabkan insomnia. Ini termasuk kemurungan, kebimbangan dan gangguan tekanan selepas trauma. Malangnya, beberapa ubat-ubatan yang digunakan untuk merawat keadaan ini juga boleh menyebabkan masalah tidur. Jika anda mengesyaki ubat anda mengganggu tidur anda, berbincang dengan doktor anda mengenai cara menyesuaikan rawatan anda.


Insomnia dan Masalah Perubatan
Insomnia sering berkaitan dengan masalah perubatan, termasuk:
Artritis
Heartburn
Sakit kronik
Asma
COPD
Kegagalan jantung (kerana masalah pernafasan)
Masalah tiroid
Gangguan neurologi seperti strok, Alzheimer atau Parkinson



Punca lain Insomia
Insomnia boleh berlaku semasa kehamilan, terutamanya di trimester pertama dan ketiga. Masalah ini boleh kembali semasa menopaus, apabila hot flashes boleh mengganggu tidur yang nyenyak. Kedua-dua lelaki dan wanita cenderung mempunyai lebih banyak masalah tidur ketika berumur 65 tahun. Pekerja syif dan orang yang kerap naik kapalterbang boleh menyebabkan circadian rhythm disorder. Dalam kes ini, satu bentuk "internal body clock" yang mengawal tidur, pengeluaran hormon dan fungsi badan yang lain terganggu.



Diari Tidur
Mencarta tabiat anda selama 1-2 minggu boleh memberikan maklumat berharga. termasuk:
-Waktu anda hendak tidur, sedang tidur dan terjada dari tidur
-Berapa lama dan betapa elok anda tidur
-Masa terjaga pada waktu malam
-Adakah anda mengambil kafein atau alkohol dan bila
-Apa / bila anda makan dan minum
-Emosi atau tekanan
-Ubatan
-Apa yang mengganggu tidur



Peraturan Sebelum Tidur

Televisyen
Menonton televisyen lewat malam boleh menjadi sebahagian daripada rutin anda, tetapi ia mungkin tidak membantu anda tidur. Televisyen melibatkan minda dan boleh meningkatkan kewaspadaan, dan membuatkan anda terjaga tak boleh tidur. Bermain permainan video sebelum tidur atau melayari internet mungkin mempunyai kesan yang sama. The National Sleep Foundation mengesyorkan meletakkan televisyen dan komputer di luar bilik tidur.


Makanan yang boleh membantu
Snek ringan di waktu malam berkarbohidrat kompleks dan protein boleh membawa kepada tidur yang lebih baik. Bijirin dengan susu atau biskut kraker dan keju boleh membantu, tetapi mereka harus dimakan sekurang-kurangnya satu jam sebelum tidur. Susu suam dan teh chamomile meningkatkan suhu badan dan membuat ramai orang merasa mengantuk.


Masalah Makanan
Makanan dan minuman tertentu harus dielakkan dalam 4-6 jam sebelum tidur:
-Kafein, termasuk kopi, teh dan soda
-Makanan berat atau pedas
-Alkohol (Walaupun alkohol membantu sesetengah orang tidur, ia membawa kepada terjaga waktu malam.)


Ritual tidur
Anda boleh memberi isyarat kepada minda dan badan anda bahawa ia adalah masa untuk tidur dengan mewujudkan satu ritual tidur. Ini mungkin termasuk mandi air suam, membaca satu bab dari buku, atau mengamalkan teknik merelakskan, seperti menarik nafas dalam. Ia juga penting untuk mematuhi masa  tidur dan bangun dengan tegas, walaupun pada hujung minggu.

Supplement
Dari pandangan pakar nutrisi, beberapa kajian mendapati terdapat beberapa vitamin dan mineral yang berkesan dalam membantu anda untuk tidur dan lena sepanjang malam. James F. Balch adalah seorang doktor dan penulis buku Prescription for Nutritional Healing memberitahu:
"Kekurangan Kalsium dan Magnesium boleh menyebabkan kita berjaga beberapa jam dan tidak boleh kembali tidur jika terjaga"

Kalsium sangat berkait rapat dengan kitaran tidur. Dalam satu kajian, yang telah diterbitkan di European Neurology Journal, penyelidik mendapati tahap kalsium dalam badan adalah tertinggi ketika kita tidur paling lena, seperti dalam fasa REM (rapid eye movement). Kajian juga mendapati gangguan dalam tidur terutama apabila kehilangan fasa REM adalah berkait dengan kekurangan kalsium. Untuk mendapatkan tidur yang lena kembali, tahap kalsium dalam badan juga perlu normal.

Willian Sears, seorang doktor memberitahu :
"Kalsium membantu minda menggunakan asid amino tryptophan untuk menghasilkan bahan melatonin, sejenis bahan yang membantu untuk tidur. Ini membuktikan kebanyakan produk bersusu mengandungi kedua-dua bahan (kalsium dan tryptophan), makanan yang boleh membantu kita untuk tidur"

Selain itu, sebab utama insomnia yang kronik adalah kekurangan magnesium. Kajian juga mendapati kandungan magnesium yang tinggi dalam badan dan aluminum yang rendah boleh menyumbang tidur yang lebih lena. Kajian ini telah dibuktikan oleh James Penland di Human Nutrition Research Center di North Dakota. 

Secara keseluruhannya, kadar pengambilan kalsium dan magnesium yang seimbang mampu memberikan kesan terbaik dalam menyumbang kepada tidur yang lebih lena.

Anda boleh cuba makan supplement Shaklee iaitu OSTEMATRIX Shaklee yang boleh membantu anda tidur kerana ia mempunyai :-

♥ 1,000 mg (100% DV) unsur kalsium daripada sumber-sumber yang mempunyai tahap kepekatan yang tinggi dan mudah diserap dari alam semula jadi
♥ 400 mg (100% DV) magnesium untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya
♥ 400 IU (100% DV) vitamin D untuk merangsang penyerapan kalsium



Untuk ORDER dan mendapatkan KONSULTANSI EKSKLUSIF yang PERCUMA dari saya, sila KLIK SINI
atau 
KLIK SINI untuk mengetahui cara ORDER ONLINE ESELL
dan
untuk terus ORDER sendiri secara ONLINE sila klik gambar ESELL di bawah ini.


Salam Sayang
Ruzana

2 comments:

  1. Bagus entry ni.. Tp bile dah bce risau pulak sbb sy mmg susah tido..anak2 pon tido payah,berjaga smpi 6-5pg.. My kids bru 4 & 2 yrs old (-.-)

    ReplyDelete
  2. Hehe.. memang menakutkan bila kena insomnia ni. Tapi boleh cuba tips yang ada kat entri ni.. macamana nak menanganinya... seperti buat diari tidur, peraturan tidur serta pengamalan makanan yang betul.. termasuklah supplement jika perlu. :)

    Kanak-kanak memang kena ajak tidur.. bacakan buku cerita atau ajak berzikir bersama2.. insyaa Allah mereka akan tidur ikut jadual sepatutnya.

    Anak saya yang kecil ni pun (umur 2 1/2 tahun), kalau saya tak tidur.. dia pun tak tidur. Tapi selalunya saya buat macam tu la.. bacakan buku cerita & dengarkan zikir samada dari tablet atau telefon atau kita yang dendangkan sendiri bersama2nya.Insyaa Allah.

    ReplyDelete

TAK MAHU KETINGGALAN INFO?

Name

Email *

Message *

Klik Like jika anda rasa blog ini bermanfaat :) TQ.









Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RuzanaIbs.com Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign